کد خبر : 95376
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 22:05

بررسی مطبوعات روز/ ردپای جریانی مشکوک در روز سیاه فوتبال؟

بررسی مطبوعات روز/ ردپای جریانی مشکوک در روز سیاه فوتبال؟
آرمان امروز، اتفاقات اخیر را از اتفاقات معمول در فضای استادیوم های ایران عنوان کرده و با اشاره به اینکه پیش تر در فضای مردانه استادیوم ها اتفاقات و خشونت های بسیار زیادی از جمله چاقو کشی، فحاشی و درگیری، کور شدن تماشاگران به دلیل پرتاب سنگ و نارنجک و… وجود داشته گفته است.

به گزارش اطلاع با ما، آرمان امروز، اتفاقات اخیر را از اتفاقات معمول در فضای استادیوم های ایران عنوان کرده و با اشاره به اینکه پیش تر در فضای مردانه استادیوم ها اتفاقات و خشونت های بسیار زیادی از جمله چاقو کشی، فحاشی و درگیری، کور شدن تماشاگران به دلیل پرتاب سنگ و نارنجک و… وجود داشته گفته است حال با دو اتفاق برخی از جریانات سیاسی و تندرو در تلاش هستند که بار دیگر درهای استادیوم ها را برروی زنان ببندند.

فرهیختگان، فضای کلی ورزشگاه‌ها در ماه‌های اخیر را قابل قبول توصیف کرده و در عین حال تاکید کرده در چند هفته اخیر برخی اتفاقات رخ داد که عجیب و البته شاید مشکوک به نظر می‌رسد. سپس دو سوال را مطرح می کند که آیا همه این اتفاقات در بازه‌ای کم طبیعی است؟ مسئولان برگزاری و حفظ امنیت ورزشگاه براساس چه ایده‌ای تصمیم گرفتند بانوان هوادار پرسپولیس را بالای سر سپاهانی‌ها بنشانند؟ در آخر نیز گفته است می‌توان با یک برنامه‌ریزی قابل اجرا این ناهنجاری‌ها را از بین برد.

هم میهن، می گوید مردان فحش دادند، برخی از زنان هم، اما محرومیت تنها برای زنان در راه است. روزنامه ادعا می کند این پروژه‌ای است که از سوی برخی افراد تندرو، فعالان سیاسی و رسانه‌ای کلید خورده است. در ادامه با اشاره به اینکه اکنون از گوشه و کنار شنیده می‌شود که زنان دیگر نباید به ورزشگاه بیایند، به دلایل مطرح شده اشاره می کند و می گوید توجیهاتی مانند کرامت زنان تنها زمینه‌سازی برای ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها است. تندروها می‌خواهند صورت‌مسئله را پاک کنند. در آخر نیز گفته می‌توان با فرهنگ‌سازی شرایط استادیوم‌ها را بهبود بخشید اما راهش ممنوعیت دوباره نیست.

برنامه مسابقات مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال

وطن امروز، معتقد است که نه ‌تنها با ورود خانم‌ها فضای ورزشگاه‌های ما بهتر نشد که حالا شاهد تولد یک ناهنجاری به مراتب نگران‌کننده‌تر هستیم. اگر امروز نسبت به حل این موضوع فکری عاجل نشود، شاید با گسترش این ادبیات، بعدها همانند همان قضیه مردان و شعارهای منشوری بگویند ورزشگاه جای ناسزاست! و این یعنی پاک کردن صورت مساله به جای پیدا کردن راه‌حلی برای آن. در ادامه نیز می گوید مسئولان طی تصمیمی اشتباه این دو طیف هوادار را تقریبا نزدیک یکدیگر قرار دادند. همچنین معتقد است چند دهه این دغدغه وجود داشت که مسؤولان فرهنگی چرا نسبت به فضای زشت و هتاکانه ورزشگاه‌ها بی‌تفاوت هستند و حالا با ورود خانم‌ها شاهد مضاعف شدن نگرانی‌ها هستیم.

سازندگی، نیز تحلیل می کند همه این رفتارها در دو هفته اخیر رخ داده است. تراکم ناگهانی این حوادث همزمان با تشدید فعالیت گشت ارشاد(طرح نور) این فرضیه را قویاً مطرح می‌کند که همان جریان‌های مخالف حقوق زنان به شکل سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده، می‌خواهند با آلوده کردن فضای ورزشگاه زمینه را برای جلوگیری مجدد از ورود زنان به ورزشگاه‌ها را فراهم کنند و دامنه نقض حقوق زنان را توسعه دهند.

جوان، با انتقاد از مسئولان نوشته است که نامدیران ورزش ایران هنوز خیال می‌کنند با برگزاری چند جلسه اضطراری و وانمود کردن اینکه نگران هستند می‌توانند فرهنگ و اخلاق را به ورزشگاه بیاورند. در ادامه هم به انتقاد از کسانی که از ابتدا ساز مخالف زدند پرداخته و گفته است بدون اینکه متوجه تبعات داخلی و خارجی حذف بانوان از حضور در ورزشگاه‌ها باشند دم از آینده‌نگری خود می‌زنند و باد در گلو می‌اندازند که «ما گفته بودیم اینگونه می‌شود.» در ادامه نیز می گوید به نظر می‌رسد جریانی با هدف منفی جلوه دادن حضور بانوان در ورزشگاه از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی داشته است.

برچسب ها :استادیوم ، فوتبال

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.