کد خبر : 40110
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 16:15

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳: تدابیر مالیاتی جهت جلوگیری از فرار مالیاتی

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳: تدابیر مالیاتی جهت جلوگیری از فرار مالیاتی
لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بند د تبصره ۶، برای جلوگیری از فرار مالیاتی و جلب به‌موقع درآمدهای مالیاتی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ملزم به توقیف و برداشت از حساب‌های بدهکاران مالیاتی می‌شود.

به گزارش اطلاع با ما ، لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بند د تبصره ۶، برای جلوگیری از فرار مالیاتی و جلب به‌موقع درآمدهای مالیاتی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ملزم به توقیف و برداشت از حساب‌های بدهکاران مالیاتی می‌شود. این اقدام به صورت سیستمی و برخط با استفاده از سامانه‌های موجود اجرا خواهد شد و وجوه به حساب سازمان امور مالیاتی کشور منتقل خواهد شد.

تعیین مالیات معوق از طریق حسابرسی سیستمی

وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه دارد که مالیات و عوارض ارزش افزوده مودیانی که اظهارنامه‌های مالیاتی خود را به موقع تسلیم نکرده‌اند، را از طریق حسابرسی سیستمی بر اساس میزان فعالیت و سوابق مالیاتی برآورد نماید. این اقدام با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه‌های مالیاتی و سوابق مالیاتی پرونده‌های عملکرد صورت می‌گیرد.

حساب فراریان مالیاتی مسدود می شود

تداوم اعتبار پذیری خرید کالا و خدمات فعالیت مودیان

مالیات و عوارض ارزش افزوده مودیان تا زمانی که اظهارنامه‌های آن‌ها موعد مقرر تسلیم نشده باشد و مورد رسیدگی قرار نگرفته باشد، از طریق تعیین و اظهارنامه برآوردی تا تصویب دستورالعمل مربوطه محاسبه و اعلام خواهد شد. این تدابیر با هدف افزایش اعتباریت خرید کالا و خدمات فعالیت مودیان انجام می‌شود.

حق طرح اعتراض در صورت مخالفت با مالیات قطعی

در صورت مخالفت مودیان با مالیات قطعی تعیین شده، پرونده قابل طرح در هیأت مربوطه تبصره ۲ ماده ۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود. این تدابیر با هدف ایجاد فرصت برای اعتراض و رسیدگی به احتمالی انصرافات اعلام شده، به منظور تضمین عدالت در فرآیند قانونی اجرا می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.