به گزارش اطلاع با ما ، زنگ خطر پیری جمعیت در ایران: طبق اظهارات رئیس انجمن علمی طب سالمندی، ایران در حال ورود به مرحلهای بحرانی از نظر جمعیتی است؛ بهگونهای که تا سال ۱۴۳۰ بیش از یکسوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد. این روند، علاوه بر فشار بر نظام سلامت و خدمات اجتماعی، چالشهایی چون تجرد سالمندان و نیاز فوری به تشکیل “قرارگاه پیری جمعیت” را ایجاد کرده است.
براساس پیشبینیها، تا سال ۱۴۳۰، بیش از ۳۳ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل میدهند. این نسبت جمعیتی نشاندهنده ورود کشور به مرحلهای جدی از پیری ساختار جمعیتی است؛ پدیدهای که پیشتر در کشورهای توسعهیافته رخ داده، اما زیرساختهای ایران آمادگی لازم برای آن را ندارد.
تجرد قطعی سالمندان**، یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی در دهه آینده خواهد بود. در حال حاضر، **۸۰ هزار سالمند در ایران دچار تجرد قطعی هستند**، اما با ادامه این روند، این عدد ممکن است به **۲.۷ میلیون نفر برسد.
کمبود مراکز مراقبتی و خدمات بهداشتی-رفاهی**، همراه با نارسایی در بیمههای اجتماعی، میتواند منجر به افزایش فقر، انزوا و افسردگی در سالمندان شود.
رئیس انجمن علمی طب سالمندی پیشنهاد داده است که **تشکیل قرارگاه پیری جمعیت در دستور کار دولت و نهادهای مسئول قرار گیرد؛ چراکه روند سالمند شدن جمعیت، نیازمند سیاستگذاری هوشمندانه، تربیت نیروی انسانی متخصص، ارتقاء خدمات حمایتی و بازنگری در نظام بازنشستگی است.
– کاهش نسبت جمعیت فعال به جمعیت وابسته – فشار مضاعف بر صندوقهای بازنشستگی و نظام درمان – افزایش هزینههای دولت برای حمایت از سالمندان – تغییر در ساختار خانوادگی و افزایش نیاز به مراقبتهای خانگی یا نهادینه
بحران پیری جمعیت، دیگر یک هشدار دوردست نیست، بلکه واقعیتی نزدیک و انکارناپذیر است. اگر سیاستگذاری درستی انجام نشود، ایران در دهه آینده با یکی از پیچیدهترین چالشهای اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی خود روبهرو خواهد شد. تشکیل قرارگاه پیری جمعیت، اصلاح نظام رفاه اجتماعی، توسعه مراکز نگهداری و ارتقاء آگاهی عمومی، سه رکن کلیدی برای عبور از این بحران هستند.
این گزارش بر پایه بررسیهای تحریریه اطلاع باما و مرور دادههای منتشرشده در رسانههای کشور تنظیم شده است.
Δ