کد خبر : 93985
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 22:32

خیانت رضا شاه با تمدید قرارداد دارسی

خیانت رضا شاه با تمدید قرارداد دارسی
در یک نگاه به گذشته، با اتفاقی تاریخی روبرو هستیم که در آن، رضاخان پهلوی، قرارداد نفتی مهمی را با انگلستان تمدید کرد. این قرارداد که ابتدا به نام "امتیاز دارسی" شناخته می‌شد، تا سالهای متمادی ادامه یافت.

به گزارش اطلاع با ما در یک نگاه به گذشته، با اتفاقی تاریخی روبرو هستیم که در آن، رضاخان پهلوی، قرارداد نفتی مهمی را با انگلستان تمدید کرد. این قرارداد که ابتدا به نام “امتیاز دارسی” شناخته می‌شد، تا سالهای متمادی ادامه یافت.

در دنیای سیاست، گاهی شاهد صحنه‌هایی هستیم که بیشتر شبیه به تئاتر است. تقی‌زاده، وزیر دارایی وقت، در خاطراتش جزئیاتی از یکی از این صحنه‌ها را بازگو می‌کند که چگونه رضاشاه، در نقش یک هنرپیشه سیاسی، امتیاز دارسی را لغو کرد. این اقدام نمایشی، با پرتاب پرونده نفت به داخل آتش بخاری، نشان دهنده نارضایتی عمیق او از قرارداد بود.

این تمدید قرارداد نه تنها به تمدید ۶۰ ساله‌ای منجر شد که بسیار به نفع انگلیس بود،
بلکه ایران را از درآمدهای هنگفتی محروم ساخت. به گزارش بانک جهانی، این امتیاز نامطلوب، ایران را از حدود ۱۲۰۰ میلیون دلار درآمد محروم کرد.

مبارزه‌ محمدرضا پهلوی با اصل چادر در زمان آزادی اجرای قانون آزادی پوشش

برخی از شخصیت های سیاسی معتقداً با بررسی دقیق شرایط این تمدید ، امضا کنندگان قرارداد خائن به ایران بوده اند و تأکید داشتند که چنین خیانتی به وطن نشان‌دهنده ضرر بزرگی است که به اقتصاد کشور وارد شده.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.