به گزارش اطلاع با ما، جان مردم فدای بانکها: گلپایگانی، معاون وزیر راه و شهرسازی: طبق قانون حفظ و احیای بافتهای فرسوده باید بانکها ۲۵٪ از وامهای خود را به بافت فرسوده اختصاص دهند که طبق آمارها عدد بسیار کمی موفق به دریافت این تسهیلات شدهاند.
طبق قانون باید سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده نوسازی شود که طبق آمارها، بانکها در این بخش هم همکاری لازم را ندارند و به قانون «جهش تولید مسکن» به شدت بیتوجهی کرده و از ۲۷ بانک و موسسه اعتباری فقط ۱۹ بانک آن هم کمتر از ۵٪ از سهم تعیین شده توسط بانک مرکزی را پرداخت کردهاند! از بین این ۱۹ بانک هم عملکرد ۹ بانک صفر بوده!
به گفته کارشناسان، یکی از علل اصلی خسارتهای زلزله ۱۳٩۶ کرمانشاه، عدم اجرای تکالیف قانونی دولت روحانی در بازسازی مسکن فرسوده بود؛ در دولتهای نهم و دهم، تعداد مسکن فرسودهی بازسازیشده، بیش از تکالیف قانونی دولت بود اما در دولت یازدهم عملاً کار خاصی صورت نگرفت و از ۴۳۰ فوتی زلزله کرمانشاه، فقط دو نفر ساکن مسکن مهر بودند و الباقی ساکن بافتهای فرسوده بودند.
این گزارش بر پایه بررسیهای تحریریه اطلاع باما و مرور دادههای منتشرشده در رسانههای کشور تنظیم شده است.
Δ