کد خبر : 94224
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 16:34

نقطه عطف تاریخ در منطقه غرب آسیا

نقطه عطف تاریخ در منطقه غرب آسیا
«تاریخ منطقه غرب آسیا را باید به دو بخش قبل و بعد از عملیات وعده صادق تقسیم کرد.» رهبر معظم انقلاب به تازگی در جریان یک دیدار، با اشاره به اعترافات اندیشمندان غربی درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی، تأکید کرد...

به گزارش اطلاع با ما  «تاریخ منطقه غرب آسیا را باید به دو بخش قبل و بعد از عملیات وعده صادق تقسیم کرد.» رهبر معظم انقلاب به تازگی در جریان یک دیدار، با اشاره به اعترافات اندیشمندان غربی درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: «از جهت‌های مختلفی می‌توان به این برهه تاریخی پرداخت. یک وجهه، تحولات جهانی به خصوص جامعه آمریکایی در همگرایی علیه رژیم صهیونیستی است. هرچند جنبش دانشجویی در آمریکا سابقه دارد، اما شاید بتوان اقدام اخیر دانشجویان آمریکایی را اقدامی بی‌نظیر توصیف کرد که اولاً علیه آپارتاید، نسل‌کشی و اشغال نظامی فلسطین توسط اسرائیل برگزار شده و در ثانی جنبش‌های دانشجویی سایر کشورهای غربی را نیز با خود همراه کرده است.»
نگارنده از آنان که آمریکا را مهد آزادی می‌دانند، پرسشی را مطرح می‌کند: «آیا جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، به لطف نظام لیبرالی ایجاد شده یا طی یک تلاش مدنی و هزینه‌زا، دانشجویان حق‌طلب تلاش می‌کنند سخن خود را مطرح کنند؟»
در سال ۱۹۵۸، دانشجوهای دانشگاه برکلی در کالیفرنیا تصمیم می‌گیرند احزاب سیاسی را در دانشگاه فعال کنند تا از این طریق حقوق دانشجوها در احزاب سیاسی آمریکا ترویج داده شود. این روند در سپتامبر سال ۱۹۶۴ سبب می‌شود با دستور رئیس دانشگاه هر نوع دفاع از موضوعات سیاسی در دانشگاه‌ها ممنوع شده و اجازه حضور و سخنرانی افراد سیاسی از بیرون دانشگاه در محیط داخلی دانشگاه داده نشود.
پس از این دستور، اعتراضات دانشجویی در این دانشگاه آغاز می‌شود. دنباله‌دار شدن این اعتراضات سبب شد که در ۴ دسامبر ۱۹۶۴ حدود ۸۰۰ نفر از دانشجوها بازداشت شوند. یک ماه پس از آن، دانشگاه برکلی علیه دانشجوهایی که تحصن‌ها را سازماندهی کردند، اعلام جرم کرده و اتهاماتی را به آنها وارد می‌کند؛ روندی که منجر به اعتراضات دانشجویی در سراسر آمریکا شده و دانشگاه‌ها تعطیل می‌شوند. این روند ادامه پیدا می‌کند تا اینکه رئیس جدید دانشگاه مجبور می‌شود اجازه فعالیت سیاسی در دانشگاه را در مناطقی خاص بدهد. با وجود سختی‌ها و هزینه‌ها این روند در مناسبت‌های گوناگون پیگیری شد که نتیجه این جنبش‌های حق‌طلبانه را در اقدام اخیر دانشجویان آمریکایی می‌توان مشاهده کرد.
دانشجو در هر جامعه‌ای از دو جهت می‌تواند مؤذن جامعه باشد.
اول، چنانکه بانگ مؤذن مردم خفته را برای انجام فریضه بیدار می‌کند، فریاد دانشجو، مردم خفته را هوشیار می‌کند، همانطور که جنبش دانشجویی آمریکا به سایر جوامع غربی سرایت کرده است.
دیگر آنکه تا در جامعه‌ای باور به ماهیت توحیدی نباشد، بانگ الله‌اکبر بلند نمی‌شود. تا جامعه آمریکایی باور به ظلم‌ستیزی نداشته باشد، بانگ فریاد دانشجویان نیز بلند نمی‌شود. در واقع این فریادهای دانشجویی برخاسته از فضای ضد صهیونیستی جامعه آمریکایی است. بنابراین، مقبولیت رژیم صهیونیستی در جوامع غربی هم از دست رفته و این پرده‌ای دیگر از سناریوی محو رژیم صهیونیستی است.

برچسب ها :اسیا ، رهبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.