کد خبر : 78739
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 اسفند 1402 - 21:37

زیان سرمایه‌گذاران در بازار ارز

زیان سرمایه‌گذاران در بازار ارز
قیمت ارز طی روزهای اخیر اندکی روند افزایشی به خود گرفته است. پایگاه مرجع اعلام نرخ ارز از سوم اسفند ماه قیمت‌های خود را به روز نکرده و در بازار غیر‌رسمی و سایت‌های متفرقه قیمت دلار تا حوالی ۶۰ هزار تومان نیز اعلام شده است.

به گزارش اطلاع با ما  قیمت ارز طی روزهای اخیر اندکی روند افزایشی به خود گرفته است. پایگاه مرجع اعلام نرخ ارز از سوم اسفند ماه قیمت‌های خود را به روز نکرده و در بازار غیر‌رسمی و سایت‌های متفرقه قیمت دلار تا حوالی ۶۰ هزار تومان نیز اعلام شده است. اگرچه فعالان این بازار بسیار محدود هستند؛ ولی به دلیل تأثیر زیاد قیمت ارز بر روی تورم از طریق ایجاد انتظارات تورمی، دولت‌ها همواره باید بتوانند این نوسانات را مدیریت کنند.
کارشناسان اقتصادی چند دلیل را برای افزایش این روزهای نرخ ارز برمی‌شمارند؛ اولین و مهم‌ترین دلیل آن افزایش تقاضای ارز است. در حالی که به صورت طبیعی تقاضای ارز در آستانه تعطیلات سال نو و برنامه‌ریزی برای مسافرت‌های خارجی و… افزایش پیدا می‌کند، دلایل دیگری نیز این تقاضا را افزایش داده است؛ یکی از تأثیرگذارترین این دلایل پیش‌بینی نرخ ارز در روزها و ماه‌های آتی است.
البته انتظارات تورمی در نرخ ارز به صورت طبیعی رخ نداده و برخی با انگیزه‌های سودجویانه این انتظارات را دامن می‌زنند تا مردم عادی سرمایه‌های خرد خود را به سمت این بازار روانه کنند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد مذکور نه تنها سودی نمی‌برند، بلکه در بسیاری از موارد در مقایسه با نرخ تورم و بازدهی سرمایه در بازه‌ای دیگر زیان هم می‌بینند.

 

بازار ارز از فروشنده خالی شد

واقعیت این است که دولت و بانک مرکزی از سال گذشته با ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا نیاز مصرف کنندگان واقعی بازار ارز را تأمین کرده‌اند و بازار غیررسمی بسیار کوچک‌تر شده است؛ یعنی دولت توانسته‌ برای کاستن فشار افزایشی نرخ ارز،‌ تقاضای کاذب بازار را مدیریت کند. در این شرایط نیز باید تقاضای بازار را مدیریت کند تا نوسانات کاهش یابد. نگاه بلندمدت به بازدهی سرمایه در انواع بازارها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در ارز کمترین میزان بازدهی را در بین بازارهای موازی، یعنی مسکن، بورس، طلا و بانک داشته است؛ به گونه‌ای که در یک سال اخیر نیز بازدهی سرمایه در بازار ارز با کمترین بازدهی، از بازدهی سرمایه‌گذاری در بانک هم کمتر بوده است. بنابراین، نوسانات بازار ارز فرصتی برای دلالان بازار است تا از طریق خرید و فروش به سودی دست یابند و چنین افرادی هرگز با نگاه سرمایه‌گذاری بلندمدت در این وادی قدم نمی‌گذارند.
سخن پایانی اینکه اگر تقاضاهای کاذب که امروز شکل گرفته است، مدیریت شود، نرخ ارز نوسانات شدید نخواهد داشت و این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که از یک طرف مردم در این بازار ورود هیجانی نداشته باشند و از طرف دیگر مسئولان بانک مرکزی تقاضاهای طبیعی افزایش یافته در آستانه سال نو را بدون پاسخ نگذارند.

برچسب ها :ارز ، بازار ارز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.