کد خبر : 98700
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 15:31

توقف شیب تند کاهش موالید، آدرس غلط جمعیتی است

توقف شیب تند کاهش موالید، آدرس غلط جمعیتی است
آمارهای جمعیتی در سال های اخیر نشان می دهد، حال «جمعیت» خوب نیست و اگرچه به تازگی تلاش می شود بحران جمعیتی را با آمارها و بازی با کلمات به گونه دیگری تصویر کنند اما واقعیت این است، روند جمعیتی کشور همچنان در شیب کاهش موالید قرار دارد.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از  روزنامه خراسان، آمارهای جمعیتی در سال های اخیر نشان می دهد، حال «جمعیت» خوب نیست و اگرچه به تازگی تلاش می شود بحران جمعیتی را با آمارها و بازی با کلمات به گونه دیگری تصویر کنند اما واقعیت این است، روند جمعیتی کشور همچنان در شیب کاهش موالید قرار دارد. کاهش موالید از 40 هزار به 17 هزار وزارت بهداشت معتقد است، قانون جوانی جمعیت، توانسته باعث کاهش تندی این شیب شود: «اگر این قانون نبود و اقداماتی که اکنون برای افزایش جمعیت و زاد و ولد انجام می‌شود رخ نمی‌داد، شاهد کاهش موالید با شیب بسیار تند بودیم به طوری که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ۴۰ هزار تولد کمتر داشتیم و اگر کاری صورت نمی‌گرفت این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۷۰ هزار تولد کمتر هم می‌رسید. خوشبختانه با اقداماتی که در دولت سیزدهم روی داد و تاکیدات وزیر بهداشت بر اجرای همه جانبه بندهای مرتبط به این وزارتخانه اکنون آمار احتمال کاهش ۴۰ هزار تولد به کاهش ۱۷ هزارتایی رسید و شیب تند کاهش موالیدی که در آن قرار داشتیم با حمایت‌های دولت گرفته شد.» قانون بدون بودجه در حالی وزارت بهداشت از اجرای قانون جوانی جمعیت سخن می گوید و خود را موفق در اهداف آن می داند که فاطمه محمدبیگی، رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس به تازگی گفته است: برخی بخش‌ها با قانون جوانی جمعیت به خوبی همراهی نکردند. مشکل عدم اجرای قانون چالش‌های بودجه‌ای است و متاسفانه به دلیل عدم تامین بودجه، ۵۰ درصد این قانون اجرایی نشده است.» سازمان کارشکن! این نماینده مجلس با تاکید بر این که التزام نداشتن برخی مدیران و کارشکنی‌ها موجب شده قانون جوانی جمعیت به خوبی اجرا نشود، گفت: اولین چالش ما سازمان برنامه و بودجه است که بودجه مورد نیاز اجرای این قانون را نمی‌دهد و پس از آن التزام نداشتن برخی وزارتخانه‌هاست. البته که حسین فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت دو روز قبل مدعی شده وزارتخانه آنان تا 95 درصد در اجرای این قانون موفق بوده است: «تکالیف ما در حوزه سلامت و آموزش مشخص است و تا امروز بیش از ۹۵ درصد از وظایفمان را در قبال قانون جوانی جمعیت اجرایی کرده و توانسته‌ایم جلوی شیب تند کاهش موالید را بگیریم.» او در این زمینه چند گونه آمار ارائه کرده است: «میزان موالید در مادران ۲۰ تا ۲۵ سال کشور با اجرای این قانون افزایش چشمگیری داشته و سبب شده مادران ما جوان‌تر شوند.» وی به افزایش میزان تولد در سنین طلایی یعنی ۲۰ تا ۲۹ سال هم اشاره کرده و گفته است: میزان زایمان سوم مادران از ۱۶ درصد در سال ۹۸ به ۱۸.۹۸ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و حتی زایمان چهارم نیز از ۵ درصد به حدود ۷ درصد افزایش یافته است. آمارهای تامل برانگیز و یک ابهام مهم نگاهی به آمارهای موالید در سال های اخیر نشان می دهد، کشور همچنان در شیب کاهش موالید است. در عین حال برخی منابع آگاه، تصریح می کنند مسئولانی که از کاهش شیب موالید سخن می گویند، آمارشان چندان دقیق نیست. بررسی آمار مقایسه ای میزان تولدها در 5 سال اخیر(جدول مندرج در این گزارش) نشان می دهد، نه تنها وضعیت در شرایط ثبات بهبودی قرار ندارد، بلکه کشور همچنان در شیب کاهش موالید است ونمی توان با وارونه سازی اعداد و «اما و اگر»ها مدعی شد که شرایط جمعیتی بحرانی نیست! طبق آمارهای رسمی، نرخ باروری در ایران طی سال‌های اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

سازمان ملل: جمعیت ایران ۸۹ میلیون نفر است

در سال 1400، نرخ باروری به 1.9 فرزند در هر زن بارور رسیده که این رقم پایین‌تر از سطح جانشینی (2.1 فرزند) است. ابهام چیست؟ اما این که بیان می شود، تعداد موالید افزایش یافته و شیب تند کاهش موالید متوقف شده، با یک ادعا رد می شود. یک منبع آگاه به خراسان می گوید، به تازگی برخی مسئولان، آمار تولدها را بر اساس تعداد موالید در بیمارستان ها در بوق و کرنا می کنند در حالی که بخشی از این موالید ممکن است به هر دلیلی از جمله ایرانی نبودن، اساسا دارای شناسنامه نباشند. درحالی که پیش از این آمارهای جمعیتی بر اساس تعداد صدور شناسنامه سنجش می شده است. ما البته روز گذشته برای دریافت پاسخی برای این ادعا تلاش کردیم از سازمان ثبت احوال، پاسخ را دریافت کنیم اما امکان ارتباط فراهم نشد و مقرر شد، این سازمان در روزهای آتی پاسخ را برایمان ارسال کند. دولت برای کاهش سقط جنین باید سرمایه گذاری کند به طور قطع دکتر کاظم فروتن، دبیر سابق ستاد ملی جمعیت که 17 ماه در این ستاد مسئولیت داشت، می تواند در حوزه های جمعیتی اظهارنظر کند. او درباره آمارهای جمعیتی معتقد است: نظر و آمار دستگاه ها نمی تواند معیار و ملاک باشد، بلکه بر اساس قانون، فقط مرکز آمار ایران است که امکان ارائه آمار رسمی کشور در بخش های مختلف را داراست. در واقع، ثبت احوال آمار را دراختیار این مرکز قرار می دهد و مرکز آمار ایران بر اساس فرمول های خودش آمار را به طور رسمی اعلام می کند. این اتفاق متاسفانه رخ نمی دهد و الان دو مرکز با رویکردهای خودشان نرخ جمعیتی و باروری را اعلام می کنند.در عین حال فروتن می گوید: آمارهای جمعیتی در جهت کاهش شیب ناباروری و روند مثبت است اما در این میان نباید از اهمیت مسئله سقط جنین گذشت. دولت باید بتواند با کمک به پویش ها و بخش های غیردولتی در جهت کاهش سقط جنین حرکت کند که مشخصا هزینه این امر بسیار کمتر از هزینه هایی است که در مراکز ناباروری صرف می شود.از فروتن درباره روند اجرای قانونی جوانی جمعیت می پرسم که پاسخ می دهد: معتقدم، تا امروز حدود 40 درصد این قانون پیش رفته و در مواردی همچون خوابگاه ها، اعطای زمین، تسهیلات ازدواج و فرزندآوری هنوز باید اقدامات موثرتری صورت گیرد. وی تاکید می کند، باید با اقدامات فرهنگی و آموزشی تلاش شود، فاصله ازدواج تا فرزندآوری کاهش یابد. سال های قبل این فاصله 4 سال بود، اکنون سه سال است و چنان چه این فاصله به دو سال برسد مطلوب خواهد بود. همچنین مشوق ها در جهت دو فرزندی افزایش یابد، یعنی تک فرزندی ها را به سمت و سوی دو فرزندی سوق دهیم و در این باره باید والدین اقناع شوند که برای منافع خودشان و برای حوزه تربیتی تک فرزندشان، به سوی دوفرزندی اقدام کنند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.