کد خبر : 76291
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1402 - 21:30

تغییرات بنیادین در اقتصاد جهانی!

تغییرات بنیادین در اقتصاد جهانی!
روز گذشته خبری در رسانه‌ها به نقل از وزیر دارایی روسیه منتشر شد مبنی بر اینکه اقتصاد جهانی در حال تغییر است

به گزارش اطلاع با ما  روز گذشته خبری در رسانه‌ها به نقل از وزیر دارایی روسیه منتشر شد مبنی بر اینکه اقتصاد جهانی در حال تغییر است؛ زیرا کشورهای در حال توسعه اکنون به سرعت از اقتصادهای بزرگ پیشرفته غرب پیشی گرفته‌اند. این خبر اگرچه چندان مورد توجه خبرگزاری‌ها قرار نگرفت، اما به مسئله مهمی در اقتصاد جهان و ایران اشاره می‌کند. اقتصاد دنیا در حال یک تغییر بزرگ است.
اقتصاد‌های بزرگ دنیا در قالب گروه هفت برای ادامه سلطه اقتصادی خود بر دنیا تلاش‌های زیادی کرده‌اند، ولی توان جلوگیری از تغییر بزرگ را ندارند. تولید ناخالص ملی کشورهای هفت در حال حاضر 29/4 درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است و کشورهای گروه بریکس 36/6 درصد از آن را دارا هستند. پیش‌بینی می‌شود در سال 2028 گروه بریکس بتواند 40 درصد تولید ناخالص ملی جهان را به خود اختصاص دهد و سهم گروه هفت به 27/8 درصد کاهش یابد.

 

گسترش جنگ در خاورمیانه می‌تواند زیان‌های اقتصادی جهانی را تشدیدکند

تغییرات بزرگ در اقتصاد جهان، تأثیرات بزرگ بر اقتصاد کشورها می‌گذارد و کشورها باید بتوانند از نظراقتصادی انعطاف لازم را داشته باشند تا از یک طرف آسیب نبینند و از طرف دیگر از فرصت‌های به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند.
با توجه به اینکه اقتصاد جهانی در حال سوق پیدا کردن از غرب به شرق است، بنابراین با درک صحیح و به موقع از شرایط جدید باید تلاش شود تا همکاری اقتصادی با شرق در اولویت کشور ما قرار بگیرد. پر واضح است که این همکاری اقتصادی نباید به عنوان این باشد که ما در ذیل قدرت شرق قرار گرفته‌ایم یا سلطه شرق را پذیرفته‌ایم؛ بلکه به معنای استفاده از فرصت و شرایط موجود است.
از سوی دیگر، دلارزدایی در اقتصاد یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باعث رونق اقتصادی و استفاده از فرصت اقتصادی قلمداد می‌شود. دلارزدایی از اقتصاد اگر به موقع اتفاق بیفتد، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند و اگر زودتر اتفاق بیفتد، برای ایران فرصت پیشرفت سریع‌تر را به وجود می‌آورد.
در حال حاضر، در سال 2023 طبق آمار و گزارش‌های منتشر شده 45/5 درصد مبادلات و تجارت جهانی با دلار انجام می‌شود؛ در حالی که این عدد چندین سال قبل 85 درصد بود و آخرین آماری که در دو سال قبل وجود داشت، حاکی از 55 درصد مبادله و تجارت جهانی با ارز دلار بود؛ به این معنا که در این دو سال 10 درصد کاهش استفاده از دلار را شاهد هستیم.
در صورتی که دلارزدایی صورت نگیرد، با شکست دلار اقتصاد کشور ما نیز شکست می‌خورد و البته الزاما شکست دلار نیز نه از طرف ما، بلکه در رقابت با اقتصاد شرق محتمل است که صورت بگیرد. نتیجه اینکه با دلارزدایی می‌توان ضمن گسترش تجارت و مبادلات تجاری از مزیت جذب سرمایه‌گذاری شرق در اقتصاد داخلی بهره برده و زیان ناشی از سقوط اقتصاد غرب را مانع شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.