به گزارش اطلاع با ما ، بحران فرونشست در ایران: کارشناس حوزه آب، اسفندیاری، هشدار داد که ایران از ذخایر ثابت خود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد متر مکعب برداشت اضافی داشته که منجر به فرونشست زمین در بیش از ۳۰۰ دشت کشور شده است. او تأکید کرد که اگر این روند متوقف نشود، سفرههای آب زیرزمینی به طور کامل از بین خواهند رفت و فشار زیرزمینی خطرات بیشتری ایجاد خواهد کرد. این بحران طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته شکل گرفته و توقف آن کار سادهای نخواهد بود.
بحران فرونشست زمین در ایران یکی از پیامدهای مستقیم برداشت بیرویه از منابع آب زیرزمینی است. بر اساس گفتههای اسفندیاری، تاکنون بیش از ۱۴۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر ثابت کشور برداشت شده است که نتیجه آن فرونشست در بیش از ۳۰۰ دشت ایران است. این پدیده نهتنها باعث تخریب زیرساختها و کاهش بهرهوری کشاورزی میشود، بلکه در درازمدت میتواند به از بین رفتن کامل منابع آب زیرزمینی و افزایش مهاجرتهای زیستمحیطی منجر شود.
اگرچه این بحران طی چندین دهه به وجود آمده، اما متوقف کردن آن به سرعت امکانپذیر نیست. یکی از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش این بحران، اجرای مدیریت جامع منابع آب، کاهش مصرف در بخش کشاورزی، و جایگزینی روشهای آبیاری سنتی با سیستمهای نوین و بهینه است. همچنین، افزایش آگاهی عمومی درباره عواقب این پدیده و اتخاذ سیاستهای سختگیرانه در مدیریت آب میتواند به کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی کمک کند.
این گزارش بر پایه بررسیهای تحریریه اطلاع باما و مرور دادههای منتشرشده در رسانههای کشور تنظیم شده است.
Δ