کد خبر : 203858
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 خرداد 1404 - 15:34

پاره کردن کتاب درسی بعد از امتحانات؛ فقط یک تفریح نیست، یک هشدار جدی به آموزش و پرورش است!

پاره کردن کتاب درسی بعد از امتحانات؛ فقط یک تفریح نیست، یک هشدار جدی به آموزش و پرورش است!
هر سال بعد از پایان امتحانات خرداد، صحنه‌های ناراحت‌کننده‌ای از پاره شدن و ریختن کتاب‌های درسی در خیابان‌های اطراف مدارس منتشر می‌شود؛ اما این اتفاق بیشتر از آن‌که یک تفریح نوجوانانه باشد، نشانه‌ای از یک بحران عمیق در نظام آموزشی کشور است. چرا دانش‌آموزان به جای حفظ کتاب، آن را پاره می‌کنند؟ پشت این رفتار چه فریادی پنهان شده است؟

به گزارش اطلاع با ما  پاره کردن کتاب درسی-هر سال بعد از پایان امتحانات خرداد، صحنه‌های ناراحت‌کننده‌ای از پاره کردن کتاب درسی در خیابان‌های اطراف مدارس منتشر می‌شود؛ اما این اتفاق بیشتر از آن‌که یک تفریح نوجوانانه باشد، نشانه‌ای از یک بحران عمیق در نظام آموزشی کشور است. چرا دانش‌آموزان به جای حفظ کتاب، آن را پاره می‌کنند؟ پشت این رفتار چه فریادی پنهان شده است

پاره کردن کتاب درسی

کتاب‌هایی که فقط تا روز امتحان ارزش دارند

برای بسیاری از دانش‌آموزان، کتاب‌های درسی صرفاً یک بلیت عبور از امتحانات هستند، نه ابزاری برای رشد و یادگیری. وقتی امتحان تمام می‌شود، کتاب هم به پایان می‌رسد. این نگرش، نتیجه مستقیم نظام آموزشی‌ای است که دانش را با نمره گره زده، نه با درک و کاربرد.

محتوای خشک و به‌دردنخور، دانش‌آموز را فراری می‌دهد

بیشتر کتاب‌های درسی سال‌هاست به‌روز نشده‌اند. در دنیایی که نوجوان با هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی سروکار دارد، مطالبی می‌خواند که حتی معلم هم باور ندارد به درد آینده‌اش بخورد. وقتی کتاب درسی با دنیای واقعی فاصله داشته باشد، پاره شدنش عجیب نیست!

این فقط پاره کردن کتاب نیست، اعتراض خاموش است

روانشناسان می‌گویند پاره کردن کتاب‌ها نوعی تخلیه هیجانی و اعتراض بی‌صداست. اعتراض به استرسی که از ترس امتحان، فشار خانواده و سیستم نمره‌محور به آن‌ها وارد می‌شود. این کتاب‌ها برای دانش‌آموز نه منبع یادگیری، بلکه نماد یک سال عذاب هستند.

هیچ‌کس ارزش کتاب را به آن‌ها یاد نداده

دانش‌آموز یاد نگرفته که کتاب، فقط یک ابزار مصرفی نیست. در مدرسه کسی برایش نگفته که این کتاب‌ها بخشی از حافظه ملی، تلاش نویسنده‌ها و زحمت معلم‌هاست. وقتی فرهنگی درباره «حفظ منابع آموزشی» شکل نگرفته، پاره شدن کتاب هم عجیب نیست.

 

راهکار چیست؟

  • بازنگری فوری در محتوای کتاب‌های درسی و تطبیق آن‌ها با نیازهای واقعی نوجوان امروز
  • حذف فشارهای بی‌مورد برای نمره و جایگزینی آن با یادگیری مشارکتی، گروهی و پروژه‌محور
  • آموزش رسمی درباره ارزش کتاب، بازیافت و استفاده مجدد در قالب برنامه‌های مدرسه
  • راه‌اندازی کمپین‌های مدرسه‌ای با مشارکت دانش‌آموزان برای جمع‌آوری و بازگردانی کتاب‌ها
  • دعوت از معلمان و خانواده‌ها برای گفتگوهای آزاد با نوجوانان درباره مشکلات تحصیلی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.