به گزارش اطلاع با ما ، رسانه ملی : صدا و سیما که قرار بود رسانه ملی و بازتابدهنده تنوع فرهنگی و سیاسی ایران باشد، با انحصار و سوگیریهای سیاسی، فاصلهای عمیق با مخاطبان خود ایجاد کرده است. این شکاف ناشی از نبود شفافیت، بیطرفی و کیفیت پایین محتوا، باعث ریزش مخاطب و کاهش اعتماد عمومی شده است.
صدا و سیما به عنوان رسانه ملی وظیفه دارد صدای تمام اقشار و دیدگاههای مختلف مردم را منعکس کند، اما انحصار در فضای رسانهای و سیاستزدگی، این سازمان را از رسالت خود دور کرده است.
عدم وجود رقابت سالم در رسانهها باعث شده است صدا و سیما انگیزهای برای بهبود کیفیت برنامهها و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان نداشته باشد. این امر، شکاف بین صدا و سیما و مردم را تشدید کرده است.
رسانه ملی به جای ارائه بیطرفانه اخبار و دیدگاهها، اغلب به نفع یک جریان سیاسی خاص عمل میکند و صدای منتقدان را کمرنگ میسازد که این موضوع باعث کاهش اعتبار رسانه شده است.
با وجود بودجههای قابل توجه، کیفیت سریالها، مستندها و برنامههای سرگرمی صدا و سیما، پایین است و تکرار کلیشهها مخاطبان را به سمت شبکههای ماهوارهای و پلتفرمهای آنلاین سوق میدهد.
عدم ارائه تصویر واقعی از مشکلات اجتماعی و تمرکز بر نشان دادن یک وضعیت مطلوب، یکی از دلایل اصلی بیاعتمادی مخاطبان به رسانه ملی است.
برای کاهش این شکاف، باید فضای رقابتی ایجاد شود، نظارتهای شفاف و مستقل بر صدا و سیما تقویت گردد، بیطرفی رسانهای تضمین شود و نیروهای متخصص و حرفهای جایگزین انتصابات سیاسی شوند.
این گزارش بر پایه بررسیهای تحریریه اطلاع باما و مرور دادههای منتشرشده در رسانههای کشور تنظیم شده است.
Δ