به گزارش اطلاع با ما خطای راهبردی اسرائیل/ جان مرشایمر، نظریهپرداز برجسته روابط بینالملل، تصمیم احتمالی اسرائیل برای آغاز مجدد جنگ را اشتباهی راهبردی دانست و هشدار داد که تلآویو درک درستی از ناتوانیهایش در برابر ایران ندارد. او همچنین توان موشکی ایران را نقطه قوت اصلی تهران در مقابل حملات اسرائیل معرفی کرد.
جان مرشایمر با نگاهی واقعگرایانه به تحولات منطقه تأکید کرده است که «رهبران اسرائیل فاقد درایت راهبردیاند». به باور او، تصمیمات عجولانه تلآویو، نه بر اساس محاسبه دقیق نظامی بلکه از سر فشارهای داخلی و توهم قدرت اتخاذ میشود؛ چیزی که باعث شد اسرائیل در مسیر برخورد مستقیم با ایران قرار گیرد، بدون آنکه آمادگی چنین مواجههای را داشته باشد.
مرشایمر در واکنش به اظهارات اسرائیل کاتز، وزیر جنگ اسرائیل، مبنی بر آمادگی برای حمله دوباره به ایران، گفت:«این سخنان هیچ پایه منطقی نظامی ندارد و تنها نشانهای از بحران تصمیمگیری در سطوح بالای امنیتی اسرائیل است.»
به گفته او، اسرائیل از همان هفتههای نخست درگیری، متوجه شد که توانایی ادامه یک جنگ فرسایشی با ایران را ندارد و برای توقف درگیری، متوسل به میانجیگری آمریکا شد.
تحلیل مرشایمر با نگاهی به فضای سیاسی داخل ایران ادامه مییابد؛ جایی که بسیاری معتقدند پذیرش آتشبس از سوی ایران، در شرایطی که توازن قدرت به نفع تهران بود، یک اشتباه راهبردی محسوب میشود.
او معتقد است ایران با تکیه بر توان موشکی و تاکتیکهای غیرمتقارن، موفق شد آسیبپذیری جدی اسرائیل را آشکار کند؛ مسألهای که در ارزیابیهای نظامی آمریکا نیز بهوضوح دیده میشود.
مرشایمر تصریح کرد:«توان موشکی ایران در این درگیری، یک عنصر کلیدی و تعیینکننده بود. این موضوع نهفقط در بُعد نظامی بلکه در تحلیلهای سیاسی و امنیتی نیز بازتاب گستردهای پیدا کرد.»
او تأکید کرد که اگر اسرائیل همچنان بر طبل جنگ بکوبد، خود را در مسیری پرهزینه و بیدستاورد قرار خواهد داد.
در نهایت، این نظریهپرداز روابط بینالملل هشدار داد که اسرائیل در حال حرکت بهسوی یک خطای بزرگ است. بازدارندگی ایران تثبیت شده و هرگونه اقدام جدید از سوی تلآویو، ممکن است به درگیری وسیعتری منجر شود که کنترل آن از دست همه طرفها خارج شود
این گزارش بر پایه بررسیهای تحریریه اطلاع باما و مرور دادههای منتشرشده در رسانههای کشور تنظیم شده است.
Δ