کد خبر : 80243
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 10:22

سخنگوی قوه قضائیه از عفو زندانیان به مناسب نوروز، ماه رمضان و عید فطر خبر داد

سخنگوی قوه قضائیه از عفو زندانیان به مناسب نوروز، ماه رمضان و عید فطر خبر داد
اسناد حقوق بشر می‌گوید که اصل بر آزادی انسان‌هاست مگر اینکه بر حسب ضرورت، لازم باشد افرادی که برای جامعه خطر و ضرر دارند، در جای دیگری مثل زندان نگه‌داری شوند. چون اصل بر آزادی است، از عفو و مرخصی برای زندانیان به‌خصوص آن‌هایی که به دلایلی غیر از جرایم عمومی در زندان هستند، به‌عنوان یک حق یاد می‌شود.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از خبر فوری، اسناد حقوق بشر می‌گوید که اصل بر آزادی انسان‌هاست مگر اینکه بر حسب ضرورت، لازم باشد افرادی که برای جامعه خطر و ضرر دارند، در جای دیگری مثل زندان نگه‌داری شوند. چون اصل بر آزادی است، از عفو و مرخصی برای زندانیان به‌خصوص آن‌هایی که به دلایلی غیر از جرایم عمومی در زندان هستند، به‌عنوان یک حق یاد می‌شود.

یکی از شاخص‌های سنجش توسعه و وضعیت سلامت در هر جامعه‌ای آمار زندانیان آن کشور و همچنین آمار زندانیان عقیدتی و سیاسی است. در کشورهایی که دسته دوم یعنی زندانی سیاسی و مدنی به صفر می‌رسد کشور از نظر شاخص دموکراتیک نمره بالایی می‌گیرد بنابراین باید اهتمام مسئولان قضایی باشد که جمعیت کیفری را کاهش دهند و برای این کار باید به الزامات و شرایط پیشگیری متعهد باشند.

سخنگوی قوه قضائیه: تمام افتخار ما تلاش در تحقق دقیق فرامین حضرت امام است

بزرگترین ضعف حکومت کنونی ایران این است که تشخیص نمی‌دهد منتقدین مخالف و زندانی، یک فرصت هستند نه یک تهدید. آنچه ملک حسن در مراکش، ملک حسین در اردن و سلطان قابوس در عمان فهمید و با تبدیل زندانیانش به مسئولان عالی‌رتبه، کشور را در مسیر رشد و امنیت قرار دادند؛ عفو یک مسئله است، نگاه به منتقد و مخالف نیز مسئله‌ای دیگر است. اگر نگاه تغییر کند، ظرفیت نیروهای یک کشور بر توسعه آن تمرکز پیدا می‌کند.

از لحاظ حقوقی جرمی مرتکب نشده‌اند که باعث آسیب به جامعه یا جریحه‌دار کردن وجدان عمومی شود. سعید مدنی به جای اینکه در زندان باشد، باید در دانشگاه به درس و پژوهش مشغول باشد. مصطفی تاج‌زاده به‌عنوان یک مدیر ارشد سابق، در کم‌ترین حالت باید طرف مشورت و نظراتش مورد استفاده قرار بگیرد.

برچسب ها :قوه قضائیه ، نوروز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.