کد خبر : 77193
تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 - 22:13

بایدن از ارتش آمریکا خواست توزیع هوایی مواد غذایی و تدارکات بر فراز غزه را آغاز کند

بایدن از ارتش آمریکا خواست توزیع هوایی مواد غذایی و تدارکات بر فراز غزه را آغاز کند
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد اولین برنامه را برای حذف مواد غذایی و آذوقه بر فراز غزه اجرا کند. مقامات کشور همچنین گفته اند که برنامه «ایردراپ» احتمالا از اوایل هفته جاری آغاز خواهد شد.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از میهن تجارت، این خبر پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر شهادت تعداد قابل توجهی از فلسطینی ها در جریان این حمله برای دریافت کمک های بشردوستانه اعلام شد.

پیش از این، کشورهایی از جمله اردن و فرانسه نیز ارسال کمک های هوایی به غزه را آغاز کرده بودند و بایدن نیز گفته بود که بسته های کمکی در روزهای آینده بر این منطقه پرتاب خواهد شد. وی افزود: ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم.

بایدن همچنین به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در حال بررسی امکان ایجاد یک “کریدور دریایی” برای ارسال کمک های بیشتر به غزه است.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، همچنین تاکید کرد که برنامه بسته‌های کمک‌های هوایی برای تبدیل شدن به یک «تلاش پایدار» است و احتمالاً اولین بسته‌های هوایی «غذاهای آماده» هستند. با این حال، وی اذعان کرد که این امر به دلیل جمعیت متراکم غزه و درگیری‌های مداوم «بسیار دشوار» خواهد بود.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، حداقل 576 هزار نفر در نوار غزه (معادل یک چهارم جمعیت این منطقه) در آستانه قحطی قرار دارند.

مقامات بهداشتی غزه می گویند که نیروهای اسرائیلی بامداد پنجشنبه بیش از 100 نفر را که در تلاش برای رسیدن به کاروان کمک رسانی در نزدیکی شهر غزه بودند، کشتند.

اسرائیل به تیراندازی «محدود» سربازانش به سوی جمعیت فلسطینی اعتراف می‌کند، اما اصرار دارد که اکثر آنها بر اثر فشار جمعیت اطراف کامیون‌های کمک‌رسانی جان باختند یا توسط کامیون‌ها زیر گرفته شدند.

ایالات متحده و سایر کشورها نیز امیدوارند که آتش بس اجازه ارسال کمک های بیشتری را بدهد و بایدن روز جمعه گفت امیدوار است که این آتش بس قبل از آغاز ماه روزه مسلمانان در 10 مارس برقرار شود.

سوالاتی در مورد اثربخشی “ایردراپ”

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه از وضعیت غزه و عملیات «ایردراپ» نوشت که باید در اثربخشی ارسال کمک های هوایی به غزه تردید کرد.

زیرا اولاً باز کردن مرزهای زمینی همچنان بهترین راه برای کمک رسانی به این منطقه است و آمریکا نمی تواند مطمئن باشد که این کمک ها به دست مردم غزه خواهد رسید نه نیروهای حماس. به خصوص که آمریکا هیچ نیرویی در زمین برای نظارت بر این عملیات ندارد.

ریچارد گوان، مدیر گروه بین المللی بحران در سازمان ملل نیز گفت: “کارکنان بشردوستانه همیشه شکایت دارند که در حالی که پرتاب های هوایی فرصت های خوبی برای عکس هستند، اما راه بدی برای رساندن کمک ها هستند.”

به گفته وی، تنها راه ارسال کمک های کافی استفاده از کاروان های کمک رسانی است که تنها با برقراری آتش بس امکان پذیر خواهد بود.

گوان افزود: وضعیت غزه اکنون به حدی وخیم است که هر اقدامی می تواند تا حدودی از رنج مردم بکاهد، اما در بهترین حالت، این اقدامات تنها یک اقدام امدادی موقت است.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیروز رقابت مجدد بایدن-ترامپ

یکی دیگر از مقامات آمریکایی به رویترز گفت که دولت بایدن همچنین در حال بررسی ایده ارسال کمک با کشتی از طریق قبرس در حدود 210 مایل دریایی از سواحل مدیترانه غزه است.

آژانس آوارگان فلسطین (آنروا) روز جمعه اعلام کرد که در ماه فوریه به طور میانگین 97 کامیون وارد غزه شده است. این تعداد در دی ماه حدود 150 کامیون در روز بود.

این آژانس اعلام کرد که «تعداد کامیون‌هایی که وارد غزه می‌شوند بسیار کمتر از تعداد هدف ما یعنی 500 کامیون در روز است».

برچسب ها :آمریکا ، مواد غذایی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.