کد خبر : 97900
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 - 23:36

ادعای متضرر شدن از تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه و تعاملات اقتصادی خارجی هم یک بهانه توخالی است

ادعای متضرر شدن از تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه و تعاملات اقتصادی خارجی هم یک بهانه توخالی است

به گزارش اطلاع با ما  مگر ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، دادگستری، شهرداری، آبفا و .. با جهان تعامل تجاری دارند؟! اگر ارتباطات بانکی و سوئیفت مد نظر است که امروزه ارتباطات الکترونیکی است! اگر منظور حضور نیروی انسانی در حین عملیات الکترونیکی است باز حضور نیروی انسانی در بانک‌های ایران و اروپا و آمریکا، همزمان نیست

به گزارش اطلاع با ما  مگر ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، دادگستری، شهرداری، آبفا و .. با جهان تعامل تجاری دارند؟! اگر ارتباطات بانکی و سوئیفت مد نظر است که امروزه ارتباطات الکترونیکی است! اگر منظور حضور نیروی انسانی در حین عملیات الکترونیکی است باز حضور نیروی انسانی در بانک‌های ایران و اروپا و آمریکا، همزمان نیست و چندین ساعت اختلاف وجود دارد و بانک‌ها می‌توانند برای این مسئله فکری کنند مگر چنددرصد امورات بانکی کشور مرتبط با سوئیفت است؟

از طرفی، در نظر نگرفتن جایگاه پنج‌شنبه‌ در فرهنگ ایران است. پنج‌شنبه‌ها طی صدها سال در فرهنگ ایرانی و اسلامی، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده. غالب امورات فرهنگی، صله رحم، مراسمات شادی و عزا، عروسی‌ها، سفرها و … در این روز است و منتهی شدنش به جمعه، بعنوان روز تعطیلی مسلمانان جهان آن را با اهمیت‌تر کرده. از طرفی بیشترین برنامه‌های دینی اعم از برگزاری مراسمات، زیارت حرم‌ها و اماکن متبرکه در اقصاءنقاط کشور هم در این روز است.

تعطیلی شنبه ها مسیر غلطی که اصرار به پیمودن آن داریم

به جهت سلبی هم نگاه کنیم تشبه ایران اسلامی به یهود در تعطیلی روز شنبه مسئله دیگری است که بجای خود اهمیت دارد. تشبه به یهود ننگ است.

اینکه به روش پوپولیستی تعطیلی شنبه را به تحول شگرف در تعاملات اقتصادی با جهان مرتبط می‌کنند حقیقتاً پشتوانه علمی و منطقی ندارد. بی‌تاثیر نیست ولی بزرگ نمایی می‌‌کنند.

می‌شد برای تعاملات بین‌المللی کذایی تدبیری اتخاذ کرد و ملاحظات فرهنگی جامعه ایران را هم در نظر گرفت!

البته از کسانی که بودجه فرهنگی کشور را زیر ۲،۳ درصد در نظر می‌گیرند خیلی انتظاری نیست که پیوست فرهنگی طرح‌ها را در نظر بگیرند!

داوود مدرسیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.