کد خبر : 98691
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 15:26

ادعای احیای دریاچه ارومیه و چالش‌های پیش رو

ادعای احیای دریاچه ارومیه و چالش‌های پیش رو
دولت زمانی می‌تواند ادعای احیای دریاچه ارومیه را طرح کند که دقیقا مشخص کند از ۹۰ هزار حلقه چاه موجود در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه، چند درصد پلمپ شده و چه میزان کاهش در مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت ایجاد شده است.

به گزارش اطلاع با ما  دولت زمانی می‌تواند ادعای احیای دریاچه ارومیه را طرح کند که دقیقا مشخص کند از ۹۰ هزار حلقه چاه موجود در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه، چند درصد پلمپ شده و چه میزان کاهش در مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت ایجاد شده است.

مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی

 

وقتی هر ساله مقدار زیادی سیب در پای درختان تلف می‌شود و وسعت اراضی کشاورزی، به‌ویژه چغندرکاری‌ها، افزایش یافته است، نشان می‌دهد که وابستگی معیشتی به آب و خاک در حوضه نه تنها کاهش نیافته بلکه تشدید نیز شده است. این امر به معنای هدررفت بخش بزرگی از بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری است که در آنجا هزینه شده است.

نیاز واقعی دریاچه به آب

 

آب قابل استحصال کل حوضه حدود ۷ میلیارد متر مکعب است که از این میزان ۳.۴ میلیارد متر مکعب حق آبه دریاچه است و باید به آن داده شود. دولت باید مصارف را در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت به گونه‌ای تعریف کند که بیش از ۳.۶ میلیارد متر مکعب نشود. اما در حال حاضر، مصارف تعریف شده بیش از ۷ میلیارد متر مکعب است که این امر موجب بروز فاجعه شده است.

تاثیر بارش‌های بی‌سابقه

 

علت وجود آب در دریاچه، بارش‌های بی‌سابقه در ۵۵ سال گذشته بود وگرنه دریاچه با این روند دوباره در شهریور ماه خشک خواهد شد و چیزی عوض نشده است.

نتیجه‌گیری

 

برای احیای واقعی دریاچه ارومیه، دولت باید اقدامات مشخص و ملموسی در جهت کاهش مصرف آب و مدیریت صحیح منابع آبی انجام دهد و به تعهدات خود در قبال حق آبه دریاچه پایبند باشد. بدون این اقدامات، ادعای احیای دریاچه چیزی جز یک وعده توخالی نخواهد بود.

افزایش ۵۰ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه

برچسب ها :اب ، دریاچه ارومیه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.