کد خبر : 93598
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 17:00

مالیات بر عایدی سرمایه؛ کدام دارایی‌ها و چگونه؟

مالیات بر عایدی سرمایه؛ کدام دارایی‌ها و چگونه؟
در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سودا گری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان) در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با رفع ایرادات ماده ۱۴ و ۱۵ این طرح موافقت کردند.

به گزارش اطلاع با ما در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سودا گری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان) در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با رفع ایرادات ماده ۱۴ و ۱۵ این طرح موافقت کردند.

در این طرح قرار است از سود حاصل از خرید و فروش در حوزه‌های بازار خودرو، مسکن، ارزهای خارجی، طلا و سکه مالیات اخذ شود و سازمان امور مالیاتی نیز نرخ و میزان آن را از صفر تا ۴۰ درصد (بسته به مدت نگهداری ملک یا کالای مزبور یا میزان نوسان بهای آن) تعیین خواهد کرد.

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود که برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که حدود یک درصد از جمعیت شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند اما این یک درصد صاحب بیشترین سپرده‌های بانکی در کشور هستند؛ به عبارت دیگر حدود 1.5 درصد جامعه بیش از ۷۰ درصد سپرده‌های بانکی را در اختیار دارند.

اصابت مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالیت‌های سوداگرانه و غیرمولد

به گفته کارشناسان، درآمد حاصل از این مالیات تا حدودی کسری بودجه دولت را پوشش خواهد داد و می‌تواند مانع اقدامات تورم‌زای دولت همچون استقراض از بانک مرکزی شود. همچنین، مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند سبب شود که دارایی‌های منجمد، بار دیگر به چرخه تولید بازگشته و به رشد اقتصادی، کمک کند.

همچنین مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند باعث تغییر رفتار سرمایه‌گذاران شود و سرمایه آنها را به سمت دارایی‌هایی مثل سهام سوق دهد.

از سوی دیگر، تصویت قانون مالیات‌ بر عایدی سرمایه در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث کاهش تورم شود و التهابات بازار را کنترل کند. همچنین با توجه به سرمایه‌گذاری‌های قشر مرفه جامعه، اجرای اصولی این قانون می‌تواند در جهت کاهش اختلاف طبقاتی، شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی نقش داشته باشد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.