کد خبر : 70304
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 - 21:08

۳۳ بار بار طرح‌های ساماندهی کودکان کار با بودجه‌های هنگفت شکست خورده‌اند

۳۰ تا ۴۰ درصد کودکان کار در خیابان‌ها حضور دارند؛‌بخش زیادی در مشاغل زیرزمینی فعال‌اند

۳۰ تا ۴۰ درصد کودکان کار در خیابان‌ها حضور دارند؛‌بخش زیادی در مشاغل زیرزمینی فعال‌اند
تاکنون بیش از 33بار طرح‌های ساماندهی کودکان کار با صرف بودجه‌های هنگفت اجرا و درنهایت با شکست روبرو شده است.

به گزارش اطلاع با ما، علیرضا تنکمان فرد: علی‌اکبر اسماعیل‌پور، فعال حقوق کودک:تاکنون بیش از 33بار طرح‌های ساماندهی کودکان کار با صرف بودجه‌های هنگفت اجرا و درنهایت با شکست روبرو شده است. بااین‌حال بعد از اجرا باز هم می‌‌بینیم که این کودکان در چهارراه‌ها مشغول به‌کارند. در طرح‌های ساماندهی به ریشه کار کودک پرداخته نمی‌شود و مطالعه‌ای روی گروه هدف و نیاز‌های هر گروه و اولویت‌های آنان صورت نمی‌گیرد. برای مثال، اجازه انتشار آمارهای رسمی این حوزه داده نمی‌شود تا به آن اتکا کنیم و مشخص شود چند درصد از کودکان به‌صورت پنهان و چند درصد به‌صورت آشکار فعالیت می‌کنند.

مسئولان مدام می‌گویند 80 درصد کودکان کار در ایران اهل افغانستان هستند؛ یعنی ما مسئولیتی در قبال آنها نداریم. درصورتی‌که طبق پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، وقتی پذیرفتیم کودکی در ایران زندگی می‌کند، باید امکانات حداقلی لازم برای آموزش و درمان و… را فراهم کنیم.

در فاصله سال‌های  2000 تا 2016 میلادی جنبشی برای کاهش آمار کودکان کار در دنیا صورت گرفت. نتیجه فعالیت‌های این جنبش جهانی، کاهش آمار کودکان کار از 250 میلیون به 168 میلیون نفر در سراسر دنیا بود. در این طرح  به خانواده کودکان کار به‌صورت مشروط خدماتی ارائه می‌شد تا کودک به مدرسه برگردد. ما در ایران می‌توانیم همین الگو را اجرا کنیم. ما نهادهایی داریم که زنان سرپرست خانوار را تحت حمایت قرار می‌دهند. مشکل عمده آنها این است که فضای مناسب برای حمایت از این زنان ندارند.

واریز یارانه ۲ ماهه «امنیت غذایی کودکان»

در مجلس ششم قانونی تصویب شد که کارگاه‌های زیر 10 نفر از شمول قانون کار خارج شود. این قانون در حالی تصویب شد که بخش زیادی از کودکان درکارگاه‌هایی با کمتر از 10 نفر نیرو مشغول به‌کارند و به‌این‌ترتیب از شمول قانون کار خارج می‌شوند. بازرس تامین اجتماعی و وزارت کار الزامی ندارد که از این کارگاه‌ها بازدید کنند و هیچ نظارتی روی این کارگاه‌ها وجود ندارد.

برآورد ما این است که 30 تا 40 درصد کودکان کار در خیابان‌ها حضور دارند و بخش زیادی از آنها در مشاغل پنهان و زیرزمینی حضور دارند/هم‌میهن

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.