کد خبر : 89228
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 فروردین 1403 - 12:45

کنعانی: ایران یک قدرت مقتدر و امنیت ساز است

کنعانی: ایران یک قدرت مقتدر و امنیت ساز است
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست هفتگی خبری سال ۱۴۰۳ گفت: لازم است نکته ای را در ارتباط با اقدام جمهوری اسلامی ایران مطرح کنم؛ ایران یک قدرت مقتدر و امنیت ساز است. اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی در راستای اعمال حق ذاتی ایران در چارچوب دفاع مشروع ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد بود.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از برنا، نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) با حضور رسانه های مختلف داخلی و خارجی آغاز شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست هفتگی خبری سال ۱۴۰۳ گفت: اینکه موضع آمریکایی‌ها چیست و چه تحلیلی می‌توان از مواضع دیپلماتیک آنها داشته باشیم زودهنگام است، اما باید گفت که جمهوری اسلامی ایران قدرتی امنیت آفرین است و اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در راستای اعمال حق ذاتی دفاع مشروع ذیل ماده منشور ۵۱ ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به ویژه تجاوز اخیر آنها علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق صورت گرفت.

کنعانی تصریح کرد: ایران و دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح در رخداد اخیر و در واکنش مشروع به اقدام تجاوزکارانه رژیم به روشی حرفه‌ای عمل کردند. ایران به روش منطقی و مسئولانه عمل کرد. هشدارهای لازم را قبل از اقدام داده بودیم. پس از اتمام حجت، مقتدارانه عمل کردیم و در ادامه مقتدرانه عمل خواهیم کرد.

ایران فقط اهداف نظامی را هدف قرار داد

وی در ادامه افزود: اقدام جمهوری اسلامی ایران ضروری و متناسب بود و در طی عملیات وعده صادق، فقط اهداف نظامی را هدف قرار داد.

آمریکا قدردان ارزش اقدام مسئولانه و متناسب ایران باشد

کنعانی در خصوص موضع انگلیس گفت: ایران اقدامی مسئولانه انجام داد ، جای تاسف است که دولت انگلیس چشمهای خود را برجنایات رژیم‌صهیونیستی را میبندد اقدام ایران را غیر قابل پذیرش تلقی میکند که بعد از مدتهای خویشتن داری ایران انجام شد. انتظار این است که دولت آمریکا، رفتار مسئولانه، دقیق و واکنش مشروع و متناسب ایران را مورد توجه قرار دهد و به جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه و انتخاب الفاظ نامناسب، قدردان اقدام منطقی، مشروع، متناسب و توأم با مسئولیت ایران باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: توصیه ما به همه حامیان رژیم صهیونیستی این است که قدردان اقدام مسئولانه و متناسب ایران باشند و به جای انتخاب الفاظ نامناسب در ارتباط با ایران، رژیم غاصب صهیونیستی را از انجام شرارت‌های بیشتر که تبعات آن بیشتر از همه دامنگیر این رژیم خواهد بود، بر حذر دارند.

کنعانی همچنین در مورد انتشار برخی از اخبار در ارتباط با مشارکت کشور اردن در رهگیری موشک‌های ایران و همچنین احضار کاردار ایران به وزارت خارجه این کشور در روز گذشته خاطرنشان کرد: من خبر احضار کاردار ایران را دریافت کردم، اعلام کردند که این موضوع در واکنش به خبرهایی بوده که برخی از منابع خبری در ارتباط با اردن و احیاناً نقش اردن در رهگیری برخی از پرتاب‌های ایران به سمت اراضی اشغالی منتشر کرده‌اند.

کنعانی افزود: من در جایگاهی نیستم که نقش اردن را در رهگیری این پرتاب‌ها تایید و یا تکذیب کنم و این یک موضوع نظامی است که مقامات مربوطه باید در مورد آن اظهار نظر کنند.

روابط ما با اردن دوستانه است

وی  تاکید کرد: روابط ما با اردن دوستانه است و در طول ماه‌های گذشته، تماس‌های مستمری بین مقامات دو کشور وجود داشته است و گفت‌وگوهای بسیار خوبی بین وزرای  امور خارجه دو کشور در خصوص نحوه مقابله با اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی انجام شده است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم با نگاه مشترک به تهدیدهای رژیم صهیونیستی نسبت به  موضوع صلح و امنیت در  منطقه، این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها بین دو کشور ادامه پیدا کند.

به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و ایران ضمن تاکید مجدد پایبندی خود به اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل نسبت به عبور از خطوط قرمز ایران در هر مرحله محکم‌تر از قبل برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه متجاوز به هر اقدام غیرقانونی و غیرمنطقی عمل و اقدام خواهد کرد.

وی افزود: ایران با توجه به عدم اقدام لازم و شایسته از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین در نتیجه رفتار غیرمسئولانه آمریکا، انگلیس و فرانسه در مسیر ایجاد بازدارندگی و پیشگیری از تکرار جنایت رژیم صهیونیستی و دفاع از امنیت و منافع ملی خود حرکت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: شورای حقوق بشر سازمان ملل دو قطعنامه مصوب در خصوص رژیم صهیونیستی داشته یکی قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی است و یکی قطعنامه درخواست آتش بس که هر دو هم مهم بود و جمهوری اسلامی ایران از هر دو قطعنامه حمایت می‌کند.

کنعانی: مقاومت با تار و پود مردم فلسطین عجین شده است

اسرائیل با حمایت نامحدود آمریکا به قطعنامه‌های بین‌المللی اهمیتی نداده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به خبرنگار برنا در خصوص تاثیر تصویب قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دو قطعنامه داشته است، قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی و قطنامه اتش بس که هردو مهم است؛ جمهوری اسلامی ایران از هردو قطعنامه حمایت میکند و اجرای آن را یک امر ضروی میداند.

وی افزود: رژیم آپارتاید صهیونیستی به عنوان یک رژیم یاغی با حمایت تمام عیار آمریکا تا کنون اهمیتی به قطعنامه ها نداده و تحت همان حمایتها به نشل کشی خود ادامه داده است.

کنعانی خاطرنشان کرد: ایران تصویب قطعنامه را اقدامی سازنده میداند البته لازم است یاداوری کنم که ارسال گسترده و نامحدود سلاح دولت ها از جمله امریکا نشان دهنده نقش و مسئولیت آمریکا در نسل کشی در غزه است و انتظار میرود که همه دولتها از جمله آمریکا که به قطعنامه شورای حقوق بشر پایبند باشند.

وی ادامه داد: رژیم آپارتاید صهیونیستی به عنوان بازیگری ماجراجو با حمایت نامحدود آمریکا تا کنون اهمیتی به قطعنامه‌های شورای امینت و شورای حقوق بشر نداده و به جنایات جنگی و نسل کشی خودش ادامه می‌دهد. در خصوص ممنوعیت ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی هم، ایران اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را مثبت ارزیابی می‌کند.

تحریم تسلیحاتی اسرائیل، تایید بین‌المللی دیگری بر ماهیت تروریستی رژیم اسرائیلی است

کنعانی افزود: ایران تصویب این قطعنامه را تایید بین‌المللی دیگری بر ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی قلمداد می‌کند و امیدواریم برخی کشورهای اروپایی و آمریکا به قطعنامه‌های شورای حقوق بشر پایبند باشند و با مفاد این قطعنامه همراهی داشته باشند.

مقدمات آغاز فعالیت سفارت آذربایجان در ایران انجام شده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: مقدمات خوبی برای آغاز مجدد فعالیتهای دیپلماتیک جمهوری آذربایجان در تهران صورت گرفته است. طبیعتا با اتمام دوره ماموریت سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان, روند انتخاب سفیر جدید صورت خواهد گرفت.

نشست اضطراری شورای امنیت هیچ دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی به همراه نداشت

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل در مورد پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی گفت: این نشست فاقد دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود.

برچسب ها :ایران ، کنعانی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.