کد خبر : 238853
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 آبان 1404 - 11:58

وضعیت بحرانی آموزش و پرورش؛ چرا مدارس کشور خروجی مناسبی ندارند؟

وضعیت بحرانی آموزش و پرورش؛ چرا مدارس کشور خروجی مناسبی ندارند؟
نظام آموزشی کشور با مشکلات اساسی مواجه است؛ مدارس نتایج مطلوب ندارند، دانش‌آموزان با بی‌انگیزگی به مدرسه می‌روند و روش‌ها و محتوای آموزشی پاسخگوی نیازهای امروز نیست.

به گزارش اطلاع با مانظام آموزشی کشور با مشکلات اساسی مواجه است؛ مدارس نتایج مطلوب ندارند، دانش‌آموزان با بی‌انگیزگی به مدرسه می‌روند و روش‌ها و محتوای آموزشی پاسخگوی نیازهای امروز نیست. کارشناسان معتقدند تحول اساسی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و انتخاب وزیر توانمند ضروری است.

وضعیت بحرانی آموزش و پرورش؛ چرا مدارس کشور خروجی مناسبی ندارند؟

 

خروجی نامطلوب مدارس و بی‌انگیزگی دانش‌آموزان

 

دانش‌آموزان اغلب با اکراه به مدرسه می‌روند و انگیزه کمی برای یادگیری دارند. بسیاری از معلمان و کادر مدارس نیز از کمبود انگیزه و مشکلات مالی و حرفه‌ای خود گلایه می‌کنند. این وضعیت نشان‌دهنده عدم تناسب میان اهداف آموزشی و واقعیت‌های عملی در مدارس است.

ضعف محتوا و روش‌های آموزشی

 

کتب درسی و روش‌های تدریس موجود، قدیمی و ناکارآمدند. حتی تلاش‌های وزرای آموزش و پرورش و مدیران مدارس، به دلیل محدودیت‌ها و فشارهای بیرونی، بازدهی مطلوب ندارد. کارشناسان بر این باورند که بدون **به‌روزرسانی محتوا و استفاده از تکنیک‌های نوین آموزشی و بومی‌سازی آن‌ها**، هیچ تغییر ساختاری امکان‌پذیر نخواهد بود.

نقش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

 

این سازمان به عنوان متولی طراحی محتوا و برنامه درسی، نیازمند **تحول اساسی و ارتقای توان مدیریتی و فکری** است. شورا و تیم فعلی، به گفته برخی کارشناسان، توان لازم برای ایجاد انقلاب آموزشی را ندارند و نیاز به بازنگری و انتخاب افراد متخصص و متفکر وجود دارد.

ضرورت انتخاب وزیر توانمند و حمایت قوا

 

تحول واقعی در آموزش و پرورش تنها با انتخاب وزیر و مدیرانی **با تخصص آموزشی، اندیشه نو و قدرت تصمیم‌گیری اثرگذار** و حمایت همه‌جانبه رئیس جمهور و سایر قوا ممکن است. بدون چنین تغییرات بنیادین، مشکلات مدارس و نظام آموزشی ادامه خواهد یافت و خروجی‌های آموزشی بهبود پیدا نخواهد کرد.

جمع‌بندی

 

وضعیت مدارس و آموزش و پرورش کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد. ضعف محتوا، روش‌های تدریس ناکارآمد و کمبود انگیزه در دانش‌آموزان و معلمان، نیازمند **بازنگری اساسی در سیاستگذاری، شورا و انتصابات** است تا بتوان به آموزش با کیفیت و اثرگذار دست یافت.

این گزارش بر پایه بررسی‌های تحریریه اطلاع باما و مرور داده‌های منتشرشده در رسانه‌های کشور تنظیم شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.