کد خبر : 91851
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 - 22:26

درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه

ماجرای تعطیلات شنبه‌ ها…/تعطیلی شنبه یا تغییر نظم اجتماعی؟

ماجرای تعطیلات شنبه‌ ها…/تعطیلی شنبه یا تغییر نظم اجتماعی؟
ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم. اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.

به گزارش اطلاع با ما  ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم. اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.

مسئله فقط تعطيلي یک روز نیست، مسئله تغییر #نظم_اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس #منطق_اقتصادی اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس #منطق_فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار #حیات_طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)

تعطیلات آخر هفته همچنان یک روز است

 نظم جهانی یا نظم اسلامی

در نامه اخیر #اتاق_بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است:
“اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر #استانداردهای_اقتصاد_جهانی است.”

این استدلال که باید خودمان را با #نظم_جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از #جامعه_جهانی می‌زدند. اما این جهان، جهانی است که آمریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام #نظم_غربی در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.

 ارتجاع تمدنی

تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ چون #پیمان_شانگهای و #بریکس و… پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و #دلارزدایی همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از #نظم_آمریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی #ارتجاع_تمدنی است.

 لزوم تحلیل کلان و غیر اتمیک مسئله

تأکید می‌کنم #مسائل_کلان را نباید #اتمیک و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها، و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، #پیام_پنهان این تصمیم به #ناخودآگاه_جامعه است.

برچسب ها :تجارت ، تعطیلات

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.