کد خبر : 38769
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 10:22

روزی که هواپیمای بویینگ در رودخانه کن سولقان افتاد!

روزی که هواپیمای بویینگ در رودخانه کن سولقان افتاد!
پرواز شماره ۱۷۱ هواپیمایی ساها در ۳۱ فروردین ۱۳۸۴ از فرودگاه بین‌المللی کیش به مقصد فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در تهران پرواز کرد اما در هنگام فرود دچار حادثه شد و در رودخانه کن سقوط کرد.

به گزارش اطلاع با ما به نقل از هفت صبح، گزارش زیر را از این حادثه تلخ از روزنامه همشهری مورخ ۳ ازدیبهشت ۱۳۸۴ می‌خوانیم:

سانحه هوایی شبانگاه چهارشنبه در فرودگاه مهرآباد تهران و سقوط یک فروند بویینگ، ۷۰۷ دو کشته، یک مفقود و ۴۸ مصدوم بر جای گذاشت.

بنابراین گزارش این هواپیما با ۱۵۷ مسافر از کیش عازم تهران بوده که هنگام فرود دماغه هواپیما با چاله‌ای در قسمت انتهایی باند برخورد می‌کند و هواپیما آتش می‌گیرد.

هنوز هیچ گزارش رسمی در مورد علل این سانحه منتشر نشده اما گزارش‌های اولیه و تایید نشده حاکی است خاکبرداری بخش‌هایی از زمین‌های محوطه فرودگاه در این سقوط مؤثر بوده است.

سانحه هوایی که شامگاه روز چهارشنبه در فرودگاه مهرآباد به وقوع پیوست و درپی آن دو نفر کشته و یک نفر مفقود شده اند، به دلایل نامعلوم به بازپرس ویژه قتل، اطلاع داده نشده است.

این در حالی است که با هماهنگی‌هایی که بازپرس هنرمند با دادستان تهران انجام داده است، در چند روز آینده، مسئولین به دادسرای امور جنایی احضار خواهند شد تا پاسخگوی‌عدم گزارش این حادثه باشند.

تعمیر هواپیماهای مسافربری اروپایی در ایران

به گزارش خبرنگار ما، هواپیمای بویینگ ۷۰۷ هواپیمایی «ساها» به شماره پرواز، ۱۷۱ ساعت ۴۵ و ۲۰ دقیقه چهارشنبه شب با ۱۵۷ مسافر (۱۴۹ بزرگسال، ۸ کودک و نیز ۱۶ پرسنل گروه پروازی) فرودگاه کیش را به مقصد تهران ترک کرده بود.

زمانی که مسافران بر روی صندلی‌های خود نشستند، نکات ایمنی به آنان گوشزد شد. اما انگار هواپیما با لرزش بسیاری که داشت فرودگاه را ترک کرد.

تعدادی از مسافران به لرزش‌های هواپیما که در طول مسیر ادامه داشت اعتراض کردند اما مسئولان هواپیما و مهمانداران، مسافران را به آرامش دعوت می‌کردند تا در آرامش کامل سفر خود را به پایان برسانند.

مادری کودک ۴ساله خود را که آرین نام داشت در بغل گرفته بود و برایش در حالی لالایی می‌گفت که نمی‌دانست ساعتی دیگر در حادثه‌ای دلخراش فرزندش به طرز عجیبی ناپدید خواهد شد.

تعدادی از مسافران با رضایت از سفر کاری که داشتند با یکدیگر صحبت می‌کردند و بقیه در حال استراحت بودند. هواپیما به باند فرودگاه مهرآباد نزدیک می‌شد.

خلبان با هماهنگی صورت گرفته اجازه فرود گرفته بود، اما ناگهان، لرزش هواپیما در حین فرود بسیار زیاد شد. مسافران وحشت زده فریاد می‌کشیدند و کمک می‌خواستند. یکی از مسافران فریاد کشید، آتش! آتش! کمک کنید. صدای مهیبی فضا را پر کرد.

انگار هواپیما به جایی برخورد کرد. همه کمربندها را باز کرده بودند و خود را به در و پنجره می‌کوبیدند. خلبان هواپیما و مهمانداران هر چه تلاش می‌کردند تا پله‌های اضطراری را باز کنند اما سیستم برقی هواپیما عمل نمی‌کرد.

هواپیما دچار نقص فنی شده بود و در حین فرود در ضلع غربی باند فرودگاه مهرآباد، در چاله رودخانه کن که چندی پیش ریزش کرده بود، گرفتار آمد.

به خاطر شدت در فرود هواپیما، ترمزها از بین رفت و لاستیک‌های چرخ جلو باعث آتش گرفتن بخشی از عقب هواپیما و قسمتی از بال چپ آن شد.

بلافاصله پس از این حادثه مسئولان فرودگاه مهرآباد که متوجه این سانحه هوایی شده بودند، به همراه چند تیم عملیاتی آتش نشانی و اورژانس در محل مستقر شدند و امدادرسانی را آغاز کردند.

اما تعداد بی‌شماری از مسافران قبل از رسیدن نیروهای امدادی خود را از پنجره و درهایی که توانسته بودند باز کنند به بیرون پرتاب کرده بودند.

در اثر این حادثه دو نفر به نام‌های زهرا عاطفه یکتا (۳۰ ساله) و احمد عاطفه یکتا (۷۱ ساله) هنگامی که قصد خارج شدن از هواپیما را داشتند، به داخل رودخانه کن سقوط کرده و بر اثر خفگی و وحشت وارده کشته شدند.

همان لحظه پدر کودک ۴ساله که آرین نام داشت در حالی که قصد فرار از هواپیمای آتش گرفته را داشت کودکش را در آ غوش گرفت و لبه یکی از پنجره‌ها ایستاد. او قصد داشت تا به داخل رودخانه بپرد.

تا به این طریق فرزندش را نجات دهد اما در این بین ناگهان آرین چهارساله از بغل وی رها شد و به داخل جریان آب افتاد. این تنها حادثه دیده مفقود شده است.

کمک رسانی‌ها ادامه داشت یکی از شاهدان عینی حادثه در این باره به خبرنگار ما گفت: از زمان پرواز از کیش، هواپیما دچار نقض فنی بود، لرزش‌هایی داشت که انگار مسافران مثل یک توپ به این طرف و آن اطرف می‌رفتند.

در حین بروز سانحه نیز بخش‌های اضطراری هواپیما مثل تشک‌های هوا و پله‌های اضطراری به موقع عمل نکرده و مسافران بدون استفاده از امکانات، جان خود را نجات دادند.

یکی دیگر از حادثه دیدگان که امیر نام داشت نیز در این باره گفت: دقایقی پیش از فرود، مهمانداران به مسافران هشدار داده بودند مسایل ایمنی را رعایت کنند و ابراز امیدواری کرده بودند، حادثه‌ای پیش نیاید.

اما بلافاصله پس از فرود، از انتهای هواپیما شعله‌های آتش دیده شد که بلافاصله مهمانداران درب‌های اضطراری هواپیما را گشوده، خود و مسافران را به بیرون هواپیما انداختند.

تعداد زیادی از مسافران از ناحیه دست و پا دچار شکستگی شدند که به وسیله اورژانس از محل حادثه انتقال یافتند.

همچنین بسیاری از آن‌ها از عملکرد خدمه هواپیما در هنگام بروز حادثه ابراز نارضایتی کردند و بعضی از مسافران مدعی شدند، مهمانداران هواپیما قبل از مسافران از هواپیما بیرون پریده اند.

مجروحان سانحه هوایی ۴۵ تن بودند. این گزارش حاکی است، مجروحان سانحه هوایی فرودگاه مهرآباد بلافاصله به بیمارستان‌های بقیة الله (عج)، رسول الله (ص)، امام خمینی، لقمان الدوله و فیاض بخش تهران منتقل شدند.

برچسب ها :بویینگ ، کن سولقان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.