کد خبر : 77641
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1402 - 9:27

علی محمدی

ارزهای نیمایی بدون مشتری اما نرخ ارز بازار آزاد بیشتر گارد صعودی دارد. چرا؟

ارزهای نیمایی بدون مشتری اما نرخ ارز بازار آزاد بیشتر گارد صعودی دارد. چرا؟
رصد داده‌های معاملات سامانه نیما (حواله‌های ارزی) نشان می‌دهد تا انتهای آذرماه ۱۴۰۲ میانگین عرضه ارز در سامانه نیما زیر ۲۵۰ میلیون دلار بوده که این میزان بین ماه‌های دی تا اسفند به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش اطلاع با ما مهدی جعفری علی محمدی: رصد داده‌های معاملات سامانه نیما (حواله‌های ارزی) نشان می‌دهد تا انتهای آذرماه ۱۴۰۲ میانگین عرضه ارز در سامانه نیما زیر ۲۵۰ میلیون دلار بوده که این میزان بین ماه‌های دی تا اسفند به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار است.
همچنین از کل ارزهای عرضه شده تا مهرماه روزانه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از آنها مشتری نداشته، اما در سه ماه اخیر به‌طورمیانگین حدود ۶۰ درصد از ارزهای عرضه شده روزانه بدون مشتری بوده است.
این وضعیت حکایت از آن دارد که بانک مرکزی دستِ پُری برای بازارسازی در بازار ارز دارد و نوسانات مقطعی می‌تواند توسط بازارساز مدیریت شود.

اما یک نکته ای در اینجا وجود دارد. اینکه گاها دست پر بازارگردان نیز نمی تواند جلوی شکسته شدن مقاومت های تکنیکال دلار را بگیرد. علت چیست؟

یک علت این است که آن بخش از تقاضایی که به سمت بازار آزاد می رود، در مرکز مبادله پاسخ داده نمی شود. در واقع دولت آن تقاضا ها را به واسطه محدودیت منابع، در چارچوب مقررات تجارت نگنجانده است.
بخش دیگری از تقاضای موجود در بازار آزاد نیز برای امور مخرب اقتصاد مانند تأمین مالی قاچاق، رشوه، خروج سرمایه از کشور، دلالی، فرار مالیاتی، حفظ و افزایش ارزش سرمایه استفاده می شود، که این بخش نیز فاقد نظارت موثر دولت است.

لذا دست پر بانک مرکزی زمانی می تواند کاملا موثر واقع شود که موضوع تامین و هدایت همه تقاضاها و نظارت بر جریان ارز در کشور، حل و فصل شود.

 

دست پر بانک مرکزی با افزایش دو برابری ارز مسافرتی/ بزودی التهاب بازار ارز فروکش می‌کند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.