کد خبر : 84015
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 فروردین 1403 - 17:24

ایجاد مزاحمت و سلب آرامش توسط برخی مداحان قبرستانی، لزوم ساماندهیِ مراسم ترحیم استانی و شهرستانی!

ایجاد مزاحمت و سلب آرامش توسط برخی مداحان قبرستانی، لزوم ساماندهیِ مراسم ترحیم استانی و شهرستانی!
استفاده از دستگاه های انتقال دهنده ی صدا آنهم از جنس فوق پیشرفته. بکارگیریِ اصطلاحا «باند»های جدید، زاویه دار و چهارگوشه!. مستقر نمودن این تخریبگران اعصاب و روانِ مشایعینِ جنازه در بیخ گوش افراد مصیبت دیده و ایجاد مزاحمت و سلب آرامش برای صغیر و‌ کبیر حاضر در قبرستان و حتی گلزارهای شهیدان.

مداحان قبرستانیبه گزارش اطلاع با ما  امان الله دهقان فرد*-استفاده از دستگاه های انتقال دهنده ی صدا آنهم از جنس فوق پیشرفته. بکارگیریِ اصطلاحا «باند»های جدید، زاویه دار و چهارگوشه!. مستقر نمودن این تخریبگران اعصاب و روانِ مشایعینِ جنازه در بیخ گوش افراد مصیبت دیده و ایجاد مزاحمت و سلب آرامش برای صغیر و‌ کبیر حاضر در قبرستان و حتی گلزارهای شهیدان.

-اجرای برنامه های حقیقتا بی سود و فائده، توسط برخی مداحان فاقد سواد رسمی و قرآنی و بهره نبرده از اساتید فرهیخته. به کارگیری واژه های ناسُفته، تعابیر ناپخته و انتسابِ پسوند، پیشوند و القاب خودبافته برای برخی از شرکت کنندگان از قبل هماهنگ شده و چرب کننده ی سِبیلِ حضرات مجریان و مداحان.

-تبدیل جلسات وعظ و موعظه و پندگیری از گذرا بودن دنیا و ارتحال مرحومان به محفل سیاسی و مجلس انتخاباتی، آنهم نه برای عموم داوطلبان و همگان، بلکه تنها تعدادی از قبل پول دهندگان و دمِ جناب مجری و مداح را دیدگان، بویژه آندسته از ندارندگانِ پایگاه و جایگاه واقعی بین متدینان و مؤمنان.

-نهایتا کنارگذاری تلاوت قرآن، حذف اذکار وارده در احادیث، روایات و بیانات بزرگان و تقریبا بی اعتنایی به تمام مواردی که موجب شادی ارواح در قبرخفتگان، اطرافیان و بازماندگان آنان می شود و متقابلا جایگذاری آن با مُشتی اشعار و نواهای ویژه ی آوازخوانان و ترانه های سرایانِ محله ای و نامفهوم مناطق ایران.

-و.. تحقیقا بخشی از وقایع انحراف زایی است که با کمال تاسف طی سال های گذشته در عمده ی مناطقِ کشور جریان یافته و علاوه بر مشکلاتی که برای اکثر مراجعان به قبرستان ها و بازماندگان دفن شده ها موجب گردیده، ضمنا صدای بسیاری از متدینین، معتقدین و مؤمنین را نیز در آورده است. در همین رابطه و نظر به لزوم جلوگیری از ادامه ی روند موجود و برخورد با اینگونه افراد، مواردی را متذکر می شویم.

*۱)-* دقت اگر کرده باشید، همزمان با آغاز بیماری کرونا و شیوه گذاری برای برپایی نشست ها و مجالس عزاداری و ختم مُرده ها، بخش اعظم برنامه های سنتی قبلی، از جمله حضور بستگان، دوستان و آشنایان آن ها در مساجد و تکایا، بهره گیری از وجود علما و سخنان پندآموز خطبا و مهمتر از این ها «ارتباط» و «اتصال» مسلمین با پایگاه های اصیلِ ذِکر و یاد خدا، تعطیل و صرفا به انجام برنامه های سلیقه ای و گذرا توسط برخی مجریان و مداح ها بر روی قبرها، محدود گردید. موضوعی که با پایان یافتن همه گیری ها همچنان اما ادامه یافت و مدیریت مراسم به عُهده ی عده ای از این ها منتقل و نه تنها دیگر از تاثیر آیات کلام الله اثری بر جا نماند بلکه اوضاع به دلخواه همین اقلیتِ «کم اطلاع» و «ناآشنا» با تفاسیر کلام الله و معانی عمیقِ سخنان انبیا و اولیا، مورد بهره قرار گرفت.

نگاهی به بعضی تحرکات پیش و حینِ انتخابات مجلس شورا، قابل توجه برخی مامورین، مسئولین و منتخبین بی پروا !

*۲)-* توجه داشته باشیم «قبرستان»ها محل های «عمومی» محسوب و همین خصوصیتِ همگانی بودن اقتضا می کند طبق ضوابط و قوانین معینه برای چنین جایگاه هایی رفتار گردد. اینکه اما افرادی پیدا شوند بصورت کاملا ناشیانه با بهره گیری از دستگاه های قویّ انتقال صدا، آنهم در جایی که ده ها بلکه صدها مقبره ی مربوط به سایر خانواده ها وجود دارد، به آوازخوانی و یا سرودن ترانه های مورد استفاده در جشن و عروسی ها، پرداخته و چندین ساعت به خراشیدن گوش دیگران و آزار و اذیت جسم و روح آنان، تا کیلومترها دورتر مشغول گردند، نتیجه ای جز ایذا و اذیت روحِ مقبوران و اضافه نمودن بار گناه بر دوش و در نامه ی اعمال صاحبان عزا، اطرافیان و خانواده های آنان در پی نخواهد داشت!.

*۳)-* تلاوت کلام خدا و قرائت فاتحه شامل حمد، سوره و صلوات های وارده برای شادی ارواح اموات و شهدا و همچنین پندگرفتن از خروج اقشار و اقطاب مختلف از دار دنیا، قطعا نیازمند وجود فضایی آرام و روح افزا بوده و طبیعی است با آن سر و صداهای مصنوعی و مزاحمت های غیر طبیعی نه تنها این مقصود حاصل نمی شود بلکه درست نقطه ی مقابل آن که همانا پرت شدن هوش و‌ حواس حاضران قبرستان باشد صورت گرفته و این، دقیقا همان نقطه ی گناه آلودی است که به شکل جاهلانه و‌ یا عامدانه توسط برخی مادحان و مجریان و‌ البته شاید هم بواسطه ی اصرار و چشم هم چشمیِ بعضی خانواده ها و اطرافیان مردگان در حال اجرا و انجام است.

از یاد نبریم)-* آنچه در آیات، روایات و سخنان گرانسنگ ائمه ی اطهار، امامان، اولیا و اوصیای گرام از قدیم الایام مورد تاکید قرار گرفته و همواره توصیه به انجام آن ها شده، همان مواردی است که قبلا توسط پدران و اجداد مؤمن و متدین ما و شما اِعمال می گردید.

-حضور مستقیم بالای قبر تازه از دنیا رفتگان و تلاوت یک یا چند جزء از کلام خداوند سبحان.

-همراهی با بازماندگان و کمک به فرزندان، اولاد و ایتام تازه از دنیارفتگان.

-عبور از کنار مقابر اهل قبور و دیگر آشنایان، بی وارثان و مؤمنان و طلب رحمت، مغفرت و آمرزش برای آنان.

شایان یادآوری است که)-* بیان این موارد اختصاص به مداح خاص و منطقه ی مخصوصی نداشته و منظورمان بدعت گزاریِ تازه ای که با برنامه و طراحیِ برخی مراکز «دین ستیز» و «اسلام گریز» و هدایت عوامل پُشت صحنه و‌ میدانی آن ها در اکثر نقاط کشورمان در حال اجراست. بر همین اساس به همه ی کسانی که دل در گروِ پیام های قرآنی و احکام آسمانی دارند توصیه می کنیم :

*الف)-* از ایجاد مزاحمت های صوتی و سلب آرامشیِ خانواده های سایر مرحومین و‌ مقبورین جِدّاً خودداری و اگر هم برای تازه گذشته ی خود برنامه ی عزاداری دارند، صرفا در همان محدوده ی چند متریِ مزار شخصی و‌ بدون استفاده از بلندگوهای گوش خراش فنی اقدام فرمایند.

*ب)-* رسم غلط و اشتباه جایگزینی تلاوت قرآن با صرفا آوازخوانی و تقدیر و تشکر از مراجعان غیرواقعی بویژه داوطلبان پُر ادعای انتخاباتی را کنار زده و از استفاده ی مداحان و مجریان آنچنانی خودداری نمایند.

برچسب ها :مداح ، مراسم ترحیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.