به گزارش اطلاع با ما نزاع ایران و اسرائیل/ آتشبس نظامی بین ایران و اسرائیل برقرار شده اما نبرد اصلی بر سر کنترل روایتها و تأثیرگذاری بر افکار عمومی ادامه دارد، که در آن اسرائیل موفقتر ظاهر شده و ایران در نقش مهاجم معرفی شده است.
روایتسازی قدرتآفرین است و میتواند منجر به تحریم یا حمایت شود، اما رسانه ملی ایران با زبان و قالبهای کهنه و تکبعدی، توانایی رقابت در این عرصه را ندارد.
اسرائیل جنگ رسانهای را در شبکههای اجتماعی و رسانههای جهانی به خوبی مدیریت میکند، در حالی که ایران حضور مؤثری در این فضا ندارد.
سخنرانیهای نماینده اسرائیل در شورای امنیت، بخشی از استراتژی روایتسازی حرفهای و هدفمند برای مخاطبان جهانی به ویژه جوانان غربی بود. رسانههای رسمی ایران باید از حالت اعلامیهخوانی به روایتمحور و گفتوگومدار تغییر کنند، از نخبگان رسانهای بهره ببرند و به هوش مخاطب احترام بگذارند.
پرهیز از تولید محتوای تحریکآمیز علیه یهودیان ضروری است چون این موضوع حساسیت زیادی در غرب دارد و رفتارهای شعاری باعث تقویت روایت اسرائیل میشود. موج تولیدات رسانهای رادیکال و شعاری در داخل، علاوه بر ایجاد خستگی در مردم، موجب تقویت روایت دشمن و نفوذ امنیتی در رسانهها شده است.
غیبت دیپلماتیک و رسانهای ایران در آمریکا ضعف بزرگی است که باعث شده این میدان رسانهای به رقبای ایران واگذار شود؛ پیروزی در جنگ روایتها نیازمند حضور فعال و حرفهای است.
این گزارش بر پایه بررسیهای تحریریه اطلاع باما و مرور دادههای منتشرشده در رسانههای کشور تنظیم شده است.
Δ