به گزارش اطلاع با ما، یاوه گویی وزبر خارجه هلند : پریسا نصرآبادی – وزیر خارجهی هلند دربارهی گفتوگوی تلفنیاش با وزیر امور خارجهی ایران پیرامون تحولات غرب آسیا و برنامهی هستهای ایران نوشته است که نکتهی قابل توجهی ندارد. اما در ادامه به موضوع مهمی اشاره کرده است
«دربارهی ابوموسی و جزایر تنب بزرگ و کوچک تبادل نظر شد و تأکید کردم که هلند همیشه از راهحل دوستانه و صلحآمیز برای هرگونه اختلاف بر سر این جزایر بین ایران و امارات متحده عربی از طریق تعامل دوجانبه بر اساس قوانین بینالمللی حمایت کرده است.»
نمیدانم آیا پیش از این سابقه داشته است که مقامات اروپایی در تعاملات دوجانبه با مقامات ایران، دربارهی حلّ مرافعهی موهوم حول جزایر سهگانهی ایرانی سخن بگویند یا خیر. اما اگر این اقدام، جدید و اخیر است، به گمانم بدعتی در جهت عادیسازی مورد اختلاف بودنِ جزایر سهگانهی ایرانی است و نباید با صلح و صفا این فرصت را در اختیار دیگر دولتها، به ویژه شیّادان اروپایی گذاشت.
بیانیههای مشترکی که پیشتر چین و روسیه با شورای همکاری خلیجفارس امضا کردهاند، حاوی بندی بوده است که در آن چین یا روسیه از هرگونه روش صلحآمیز و در چارچوب قوانین بینالمللی برای حلّ اختلاف و رفع منازعهی امارات متحده عربی و ایران پیرامون جزایر سهگانه حمایت کردهاند. یعنی همان رویکردی که وزیر امورخارجهی هلند اتخاذ کرده است.
در مورد نخست به درستی تذکراتی به چین و روسیه داده شد. در مورد دوم اما ظاهراً تذکری در کار نبوده و این خطر به جدّ وجود دارد که باب عادیسازی مسألهنمایی از جزایر سهگانهی ایرانی گشوده شود.
در اکتبر ۲۰۲۴ اتحادیهی اروپا و شورای همکاریهای خلیج فارس بیانیهی مشترکی منتشر کردند که محتوا و بیان وقیحانه و غیرقابل قبولی داشت.
صحّه گذاشتن بر ادعای بیپایهی امارات متّحدهی عربی ناظر بر مالکیت این کشورک بر جزایر سهگانهی ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی نقطهی عطف این بیانیه خطاب به ایران بود؛ اما آنچه این بیانیه را متمایز میکرد، لحن آمرانهی آن نسبت به ایران بود. در این بیانیه اتحادیهی اروپا صراحتاً خطاب به ایران اعلام میکند که به «اشغالگری» خود نسبت به سه جزیرهی مذکور پایان دهد و «حق حاکمیت سرزمینی» امارات متّحده عربی را به رسمیت بشناسد.
اما حتی در این مورد که بدعتی کثیف و خطرناک از سوی اروپا برای ابراز دشمنی علیه ایران به شمار میرود، شاهد هیچ هجمهای علیه اروپا در رسانههای زنجیرهای غربزده و مستعمراتی داخل ایران نبودیم.
این گزارش بر پایه بررسیهای تحریریه اطلاع باما و مرور دادههای منتشرشده در رسانههای کشور تنظیم شده است.
Δ