کد خبر : 97649
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15:50

فساد، شفاف سازی و چند جمله با محسنی اژه ای

فساد، شفاف سازی و چند جمله با محسنی اژه ای
یک روزپس از اینکه رئیس دستگاه قضا در جمع مدیران ارشد این قوه، یکبار دیگر بر ضرورت اطلاع رسانی شفاف و مستمر درباره پرونده های بزرگ فساد تأکید کرد، در دانشگاه یاسوج و در میان دانشجویان نیز حاضر شد و جزئیات دیگری از پرونده های چای دبش و واردات نهاده های دامی را اعلام کرد.

به گزارش اطلاع با ما  یک روزپس از اینکه رئیس دستگاه قضا در جمع مدیران ارشد این قوه، یکبار دیگر بر ضرورت اطلاع رسانی شفاف و مستمر درباره پرونده های بزرگ فساد تأکید کرد، در دانشگاه یاسوج و در میان دانشجویان نیز حاضر شد و جزئیات دیگری از پرونده های چای دبش و واردات نهاده های دامی را اعلام کرد.

به نظر می رسد اطلاع رسانی مکرر و متوالی رئیس دستگاه قضا درباره پرونده های فساد اقتصادی، حکایت از مأموریت جدیدی دارد که او برای شخص خود تعریف کرده است. غلامحسین محسنی اژه ای حتی منتظر نماند تا سخنگوی قوه در نشست هفتگی اش، اطلاع رسانی کند. گویا رئیس نهاد قضا می خواهد اطلاع رسانی و شفاف سازی درباره پرونده های اقتصادی را شخصا مدیریت کند.

محسنی اژه‌ای: صرف حرف زدن اعتمادآفرین نیست، عمل به حرف اعتماد می‌آورد

باورپذیری پروژه مقابله با فساد مشروط به آن است که روندی “مستمر، شفاف، شجاعانه و بیطرفانه” داشته باشد. اگر روندی با این مشخصات در ذهن مردم رسوب کند خوشبینی و امید بر سوء ظن و بدبینی غلبه خواهد کرد. به این اعتبار، صداقت و شفافیت، شرط اصلی برای قبول جدیت مدیران قضا در فسادستیزی است.

جریان فساد، جریانی است که اگر نه بیشتر، دست کم به اندازه مقابله کنندگان با فساد، هوشمند و زورمند است. مفسدان کلان وقتی نقشه پروژه فساد خود را تهیه می کنند برای تمام وضعیت های ممکن و فرض های محتمل، نسخه دارند. لازم است مقابله با این فسادها نیز با تجهیز به سیستم های مدرن و هوشمند کشف فساد باشد و به روش های سنتی و همیشگی اکتفا نشود.

فشار و گروکشی، اصلی ترین سلاح و امن ترین جان پناه برای مفسدان است. هرقدر حجم فساد بیشتر باشد نرخ فشار و گروکشی هم بیشتر خواهد شد. به مجرد اینکه مردم خیال کنند فسادستیزی، پروژه ای فقط برای “ضعیف کشی” است و اراده یا توانی برای کلنجار با سرشاخه ها ندارد بی درنگ خنثی و بی اثر و نمایشی به شمار خواهد آمد.

شایسته است نهاد قضا همزمان با اهتمامی که برای مستند سازی و شفاف سازی در برخی پرونده های اقتصادی دارد، برای رسیدگی به پرونده های غیر اقتصادی از جمله پرونده های سیاسی و فرهنگی و رسانه ای هم پروژه های عاجلی طراحی کند.

برچسب ها :اژه ای ، فساد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.