کد خبر : 92533
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:24

زوال عقل در ایران: مردها سنتی، زن‌ها آزاد

زوال عقل در ایران: مردها سنتی، زن‌ها آزاد
طیف قابل توجهی از زن‌ها که ظاهرشان ضدسنت است از ادبیات سنتی درباره سربازی استفاده می‌کنند. می‌گویند پسرها باید بروند تا سختی بکشند، تا مرد شوند، مستقل از خانواده بار بیایند، مسئولیت‌پذیر باشند و شبیه این حرف‌ها.

به گزارش اطلاع با ما  طیف قابل توجهی از زن‌ها که ظاهرشان ضدسنت است از ادبیات سنتی درباره سربازی استفاده می‌کنند. می‌گویند پسرها باید بروند تا سختی بکشند، تا مرد شوند، مستقل از خانواده بار بیایند، مسئولیت‌پذیر باشند و شبیه این حرف‌ها.

اینها به تعبیر خودشان ادبیاتِ مردسالاری است که همراهش حق سرپرستی یا مفاهیمی مثل غیرت و ناموس هم می‌آید اما فقط یک بخشی از آن را قبول دارند. چکیده نگاه‌شان این است که: «تکلیف برای مردها، معافیت برای زن‌ها».

این تناقض را در مورد مهریه هم می‌شود دید. با سر و صدای زیاد از برابری زن و مرد حرف می‌زنند اما حاضر نیستند از مهریه‌های سنگین بگذرند. وقتی پای بحث از شروط ضمن عقد به میان می‌آید هم حق طلاق می‌خواهند هم مهریه‌.

زوال عقل سالانه ۱۰ میلیون قربانی جدید می‌گیرد

این تناقض حاکی از تغییر نگرش زن‌ها و کاریکاتوری شدن ذهن‌شان است و ناچاریم بپذیریم که به جامعه ایرانی ترک‌های عمیقی انداخته، تضادها را افزایش داده، خانواده را به تزلزل کشیده، و مهم‌تر از همه، عقل‌ها را دچار زوال کرده.

بارزترین نشانه‌های زوال عقل را در «ززآ» می‌شد دید. مثلا از ناموس نبودن زن حرف می‌زدند اما همزمان فحش‌های ناموسی می‌دادند. زشت بودن فحش‌ها و تحقیر زنانگی به کنار، تناقضش با خواسته‌ها از بحران عقلی حکایت می‌کند.

وقتی زنی در خیابان بازداشت می‌شود معمولا واژه غیرت را به کار می‌برند، که چند مرد باغیرت آنجا نبودند جلوی‌شان را بگیرند؟ غیرت که برای حفظ حریم زن و خانواده است را به مفهومی برای دفاع از ولنگاری و رهایی زن تبدیل کرده‌اند.

در بحشی از طیف مذهبی (صورتی‌ها) دقیقا شبیه همین تناقض‌ها به چشم می‌خورد. دائم از آزادی، استقلال و قدرت زنان حرف می‌زنند و می‌گویند زن‌ها می‌توانند به هر جایگاه و موفقیتی برسند اما درباره مسئولیت‌ها ناگهان سنتی می‌شوند.

سربازن به معنای خدمت در پادگان برای زن‌ها منتفی است اما وقتی از خدمت اداری در ازای امتیازهای اجتماعی حرف می‌زنیم مخالف‌اند. حتی وقتی از مالیات سربازی برای زنانی که درآمد کافی دارند حرف می‌زنیم باز هم مخالف‌اند.

ایدۀ فمینیسم، برابری زن و مرد است اما در جامعه‌ ما تبدیل به جبهه‌بندی زن‌ها علیه مردها شده. وقتی می‌گویند برابری باید آن را طلبکاری بشنویم. این مشکل از همان ریشه‌ای آب می‌خورد که قوم‌گرایی، باندبازی و دسته‌بندی را هم شایع کرده.

برچسب ها :ایران ، زوال عقل

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.