کد خبر : 68301
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1402 - 21:45

امسال خشکسالی‌ همراه مشکلات اقتصادی داریم

امسال خشکسالی‌ همراه مشکلات اقتصادی داریم
شواهد نشان می‌دهد تابستان سختی پیش رو داریم.تابستان سخت یعنی به همه مشکلات فعلی، قطعی آب و برق را هم اضافه کنیم.یعنی سال آینده در کنار ترافیک و آلودگی و تحریم و تورم و رکود و مهاجرت و تنش‌های و تنش‌های داخلی و منطقه‌ای،اقتصادی و تداوم گرمای هوا دولت ناچار است هم آب را قطع کند و هم برق را.

به گزارش اطلاع با ما  صفدر نظری: شواهد نشان می‌دهد تابستان سختی پیش رو داریم.تابستان سخت یعنی به همه مشکلات فعلی، قطعی آب و برق را هم اضافه کنیم.یعنی سال آینده در کنار ترافیک و آلودگی و تحریم و تورم و رکود و مهاجرت و تنش‌های و تنش‌های داخلی و منطقه‌ای،اقتصادی و تداوم گرمای هوا دولت ناچار است هم آب را قطع کند و هم برق را.

ایرادی ندارد ما یک ملت هستیم و گاهی باید کنار هم سختی‌ ها را تحمل کنیم اما این تحمل جمعی زمانی معنا پیدا می‌کند که تصمیم‌ گیران کشور به درستی سیاستگذاری کنند و به موقع تصمیم بگیرند.به طور مثال شواهد نشان می‌دهد میزان بارندگی امسال در برخی مناطق بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است و اگر همین روند ادامه پیدا کند به طور قطع سال آینده در خیلی از شهرها آب برای نوشیدن نخواهیم داشت.

چنین وضعیتی در هر کشوری می‌تواند ساختار تصمیم‌ گیری را به لرزه درآورد .گاهی با پدیده‌ هائی مواجه می شویم که ناگهانی به وجود می‌ آیند و همه را غافلگیر می‌کنند اما خشکسالی و خشکیدگی سرزمینی پدیده‌ای دفعتی و ناگهانی نیست.

سال های طولانی است که تحلیلگران اقتصاد و ناظران محیط زیست نسبت به ابر چالش آب و محیط زیست هشدار می‌دهند اما دولتمردان به اندازه ارزنی به هشدارها توجه نشان نداده‌اند.نتیجه اینکه کاهش مستمر بارندگی ها روند خشک شدن زمین‌ ها را تشدید کرده است و شرایطی به وجود آورده است که در هیچ زمانی تجربه نشده است. ایران همیشه کشوری خشک و کم بارش بوده است و میانگین بارش اگرچه در برخی از آمارها بین ۲۰۰تا ۲۵۰میلیمتر در سال مطرح شده است اما در یک دهه اخیر به زیر ۲۰۰ میلی‌متر سقوط کرده است.

عراق در مشکلات اقتصادی کنار ایران است

این روند نشان می‌دهد که سیستم تصمیم‌ گیری در کشور ما دست کم باید از یک یا دو دهه پیش تلاش خود را معطوف به مدیریت منابع آب می‌کرد.در این مدت بارها و بارها درباره عواقب و عوارض اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خشکسالی سخن گفته شده است اما هیچ‌ دولتی چه اینوری چه آنوری آب و محیط زیست را ابرچالش تلقی نکرد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.