کد خبر : 66290
تاریخ انتشار : جمعه 6 بهمن 1402 - 22:02

کارشناسان درباره حکم اولیه دادگاه لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل چه می‌گویند؟

ارزیابی اولیه از رای دادگاه لاهه درباره شکایت از رژیم صهیونیستی

ارزیابی اولیه از رای دادگاه لاهه درباره شکایت از رژیم صهیونیستی
حکم دادگاه لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل موضوعی پیچیده و حیاتی است که تحلیل آن نیازمند بررسی دقیق ابعاد حقوقی، سیاسی و انسانی آن است.

به گزارش اطلاع با ما  حکم دادگاه لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل موضوعی پیچیده و حیاتی است که تحلیل آن نیازمند بررسی دقیق ابعاد حقوقی، سیاسی و انسانی آن است.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد: دادگاه لاهه تقریبا درباره همه مواردی که علیه رژیم صهیونیستی در شکایت آفریقای جنوبی مطرح شده بود، ابراز نظر کرده است و تنها به موضوع لزوم برقراری آتش بس فوری در نوار غزه ورود نکرده است.
یک کارشناس حقوقی نیز در گفتگو با الجزیره، تصمیمات دادگاه لاهه را پیروزی ملت فلسطین خطاب کرد و در عین حال به لزوم اجرای تدابیر بازدارنده بیشتر علیه رژیم صهیونیستی در زمینه عدم تداوم ارتکاب جنایات جنگی در غزه تاکید کرد.

«جیمز بیز»، خبرنگار الجزیره در لاهه می‌گوید حکم دادگاه لاهه درباره اسرائیل حکم جالبی است زیرا قضات این دادگاه با اکثر استدلال‌های مطرح‌شده از سوی آفریقای جنوبی موافقت کردند.
آنها پذیرفتند که برای صدور حکم در این پرونده صلاحیت دارند و اینکه بخشی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی آفریقای جنوبی مصداق تعریف نسل‌کشی طبق مفاد کنوانسیون منع نسل‌کشی محسوب می‌شوند.
اما بخشی از حکم که باعث ناخرسندی آفریقای جنوبی خواهد شد احتمالاْ پاراگراف نهایی حکم است که دستوری برای برقراری آتش‌بس در غزه صادر نمی‌کند.
این دادگاه از اسرائیل به طور مشخص خواست اقداماتی مانند رساندن کمک‌های انسانی و ارائه گزارش ظرف یک ماه انجام دهد.
در این حکم همچنین اسرائیل ملزم شده که از تمامی اختیاراتش برای جلوگیری از اقداماتی که می‌توانند منجر به نسل‌کشی شوند جلوگیری کنند.

حکم کم سابقه دادگاه لاهه علیه اسرائیل صادر شد

 موافقت با استدلال‌های آفریقای جنوبی:

قضات دادگاه لاهه با اکثر استدلال‌های مطرح‌شده از سوی آفریقای جنوبی موافقت کردند، این امر نشان از جدیت و واقع‌گرایی دادگاه در بررسی موضوع دارد.

 تعریف نسل‌کشی:

قضات به تعریف نسل‌کشی طبق مفاد کنوانسیون منع نسل‌کشی پی‌بردند، این نقطه قوتی در تصمیم دادگاه است که اجازه می‌دهد بررسی دقیق‌تری از اقدامات اسرائیل صورت گیرد.

 تعهدات اسرائیل:

حکم حاکی از این است که اسرائیل باید اقداماتی مانند رساندن کمک‌های انسانی و جلوگیری از اقداماتی که به نسل‌کشی منجر می‌شوند، را انجام دهد. این تعهدات می‌تواند مبنایی برای تحقق عدالت انسانی و حقوق بشر در منطقه باشد.

 تأثیرات سیاسی:

این حکم می‌تواند تأثیراتی جدی بر روابط بین‌المللی داشته باشد، به ویژه در روابط اسرائیل و فلسطینی‌ها، و همچنین در روابط آفریقای جنوبی و اسرائیل.

در مجموع، حکم دادگاه لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل نشان‌دهنده اهمیت حقوق بشر و عدالت بین‌المللی است که نیازمند رعایت و اجرای آن توسط تمامی اطرافین است.

برچسب ها :اسرائیل ، فلسطین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.