به گزارش اطلاع با ما ، تأثیر مکانیزم ماشه: با فعال شدن مکانیزم ماشه و بازگشت تحریمها، نگرانیهایی درباره تأمین دارو در ایران ایجاد شده است. اما عضو کمیسیون بهداشت مجلس تأکید دارد که تاکنون این شرایط تأثیر جدی بر بازار دارو نگذاشته و کمبود خاصی گزارش نشده است.
با فعال شدن دوباره مکانیزم ماشه و بازگشت تحریمهای بینالمللی علیه ایران، یکی از مهمترین دغدغههای عمومی، وضعیت تأمین دارو در ایران است. آیا تحریمها دوباره بر زنجیره واردات، تولید و توزیع دارو تأثیر خواهند گذاشت؟
عالیه زمانی کیاسری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفتوگویی با خبرگزاری مهر، تأکید کرده است که تا این لحظه، هیچ تأثیر منفی محسوس در حوزه تأمین دارو دیده نمیشود. او گفته: «وضعیت دارو نه بدتر شده و نه تغییر قابل توجهی داشته است.»
به گفته زمانی، کمبود دارو در کشور جدی نیست و سیستم دارویی کشور توانسته تاکنون شرایط را کنترل کند. با این حال، نگرانیهایی در میان مردم و فعالان حوزه سلامت وجود دارد، بهویژه در خصوص تأمین داروهای خاص، تجهیزات و مواد اولیه دارویی.
زمانی همچنین بر نقش مهم بیمهها در کنترل هزینههای دارویی تاکید کرد: «در صورتی که قیمت دارو افزایش یابد، بیمهها باید سهم بیشتری بپردازند تا از فشار مالی بر بیماران جلوگیری شود.» او افزود که سقف پرداختی مشخصی برای بیماران در نظر گرفته شده تا نوسان قیمتها به جیب مردم منتقل نشود.
در پایان، عضو کمیسیون بهداشت خاطرنشان کرد که سیاستهای کلان حوزه دارو به گونهای طراحی شدهاند که هم تأمین داخلی ادامه پیدا کند و هم کیفیت داروها و تجهیزات پزشکی حفظ شود.
این گزارش بر پایه بررسیهای تحریریه اطلاع باما و مرور دادههای منتشرشده در رسانههای کشور تنظیم شده است.
Δ