به گزارش اطلاع با ما ، توافق ایران و آژانس: توافق اخیر میان ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی با تفاسیر متفاوتی از سوی طرفین روبهرو شده است. از یکسو ایران بر محدود بودن دسترسی بازرسان تأکید دارد و از سوی دیگر آژانس از تعهدات گستردهتر سخن میگوید. در شرایطی که مکانیزم ماشه در آستانه فعالسازی است، این اختلافنظر میتواند سرنوشت برنامه هستهای ایران را تحتالشعاع قرار دهد.
توافق اعلامشده در قاهره بین ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی، به جای کاهش تنش، به دلیل برداشتهای متناقض، گرههای تازهای در روابط ایجاد کرده است. در حالی که ایران بر همکاری محدود و مشروط تأکید دارد، آژانس از گشایش جدی در بازرسیها خبر داده است.
شواهد نشان میدهد هدف اصلی ایران از این توافق، جلوگیری از صدور قطعنامه و فعالسازی مکانیزم ماشه بوده است. اما نبود زمانبندی مشخص و تفسیرهای مبهم، کشورهای اروپایی را نسبت به تعهد واقعی تهران مشکوک کرده است.
تروییکای اروپایی با هماهنگی کامل با آمریکا، شروطی فراتر از همکاری با آژانس را مطرح کردهاند؛ از جمله توقف غنیسازی و آغاز مذاکرات مستقیم با واشنگتن. این مواضع آینده توافق ایران و آژانس را با چالش روبهرو میکند.
در صورت فعالسازی مکانیزم ماشه، بازگشت تحریمها، انزوای دیپلماتیک و از دست رفتن فرصتهای سیاسی محتمل است. در مقابل، اروپا نیز اهرم مهم مذاکره را از دست میدهد و ممکن است فضای دیپلماتیک برای همیشه از بین برود.
در عین حال، خروج واقعی از NPT احتمال واکنش سخت بینالمللی و نظامی را افزایش میدهد.
در نهایت، موفقیت این توافق به تفسیر و اجرای آن از سوی ایران و پذیرش آن از سوی اروپا و آژانس بستگی دارد. فعلاً باید با احتیاط نسبت به تأثیر آن بر جلوگیری از مکانیزم ماشه قضاوت کرد.
این گزارش بر پایه بررسیهای تحریریه اطلاع باما و مرور دادههای منتشرشده در رسانههای کشور تنظیم شده است.
Δ