کد خبر : 87803
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 فروردین 1403 - 23:29

شبکه نفوذ و کارگزار ترور مسئولین ایرانی در سوریه،کجاست؟

شبکه نفوذ و کارگزار ترور مسئولین ایرانی در سوریه،کجاست؟
نخستین نشانه چرخش قدرت در دمشق دو سال پیش بود که پس از ترور شهید سلیمانی میان دو خاندان پرنفوذ اقتصادی در سوریه رقابت جدیدی اتفاق افتاد. رقابت خاندان «مخلوف» نزدیک به مادر بشار و ایران با خاندان «اخرس» نزدیک به همسر بشار و امارات.

به گزارش اطلاع با ما  نخستین نشانه چرخش قدرت در دمشق دو سال پیش بود که پس از ترور شهید سلیمانی میان دو خاندان پرنفوذ اقتصادی در سوریه رقابت جدیدی اتفاق افتاد. رقابت خاندان «مخلوف» نزدیک به مادر بشار و ایران با خاندان «اخرس» نزدیک به همسر بشار و امارات.
در آن مقطع دولت دمشق اموال «رامی مخلوف» پسردایی بشار و مالک سیریاتل را مصادره کرد و در عوض زمینه را برای امپراتوری اقتصادی «فراس اخرس» برادرزن بشار و «ناجی عطری»،عوامل نزدیک به حکومت امارات فراهم کرد و این تغییرات تا رئوس سیستم نظامی و اطلاعاتی سوریه پیش رفت تا جایی که در سال گذشته خبرهایی مبنی بر دیدار محرمانه برخی مقامات سوری و اسرائیلی مطرح شد!

همچنین دیدار بشار اسد از امارات را نخستین سفر وی پس از بحران سوریه به یک کشور عربی آنهم در بحبوحه راه‌اندازی سفارت اسراییل در ابوظبی است می‌توان در مسیر قدرت‌گیری جناح ارتجاع عرب در سوریه قلمداد کردد.

به طور واضح امارات با سه کارت «قرارداد برای بازسازی ویرانی ناشی از جنگ با داعش و کنترل تکفیری‌ها و بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب»در عوض فشار اسد بر ایران برای خروج از سوریه بازی می‌کند که این امر بخاطر تامین سوخت سوریه و برخی امورخاص نظیر فشار ترکیه و کُردها بر دولت مرکزی با وسواس بیشتر و با احتیاط در جریان است!

آیا سوری ها مکان سردار زاهدی را لو دادند؟

در پس هر ترور و شهادت فرماندهان مقاومت که با گمانه‌زنی‌های نزدیک به یقین در مورد تاثیر مکالمات و مخابرات همپوشانی پیدا میکند همواره این سوال مطرح است که چگونه ممکن است سطح پوشش و هماهنگی نیروها تا این حد پایین باشد؟
یکی از نکات جالب توجه در مورد رقابت خاندان مادری و همسر بشاراسد آن است که تا پیش از قدرت‌گیری جناح نزدیک به امارات ،که شرکت سریاتل به مدیریت رامی مخلوف،متحد و امین مقاومت، به عنوان انشعابی از شرکت MTN بعنوان عمده‌ترین اپراتور تلفن همراه سوریه عمل می‌کرد؛اما نهایتا در جریان تسویه قدرت، همانطور که در ابتدا این مرقومه گفته شد رامی مخلوف توسط بشاراسد برکنار و عملا سیطره مقاومت بر امنیت خطوط ارتباطی در سوریه از بین رفت!

در بادی امر شاید فشارهای اقتصادی و از بین رفتن ارزش پول سوریه سبب افول خاندان مادری و نزدیک به ایران و در عوض ترفیع اقبال شرکتهایی چون «تکامل» و امپراتوری مالی اعضای خاندان اسما اسد، همسر بشار باشد اما نمی‌توان پیوست امنیتی آن رانادیده گرفت کما اینکه در جریان ترور سیدرضی و اعتراض شدید ایران مبنی بر نفوذ در سطوح بالای دولت سوریه،تعدادی از مقامات بلندپایه دمشق شناسایی و برکنار شدند و حضور دستپاچه وزیر خارجه سوریه پس از حمله به سفارت ناشی از ترس سوری‌ها از تلافی و افدام مستقل ایران در برخورد با نفوذی‌ها در خود سوریه به حساب می‌آید؛

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که فی‌الحال،جایگزین خاندان مخلوف در سیستم اقتصادی سوریه، فراس اخرس (برادر زن بشار) صاحب شرکت نفتی مهندسی خلیج در دوبی و مهندالدباغ (پسرخاله اسماء) و مالک شرکت تکامل که شریک دیگری همچون «ناجی عطری» نخست وزیر اسبق دارند می‌باشند که به دوبی نزدیک و معارض ایران محسوب می‌شوند.

خاطرنشان می‌شود همین اتفاقات در عراف هم برای ایران درحال رخ دادن است و آنچه در حوزه نظامی بدست آورده‌ایم در سایه ضعف دیپلماسی اقتصادی و رودربایستی‌های سیاسی در حال از بین رفتن است!

حسین کمیل

برچسب ها :ترور ، سوریه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.