به گزارش اطلاع با ما با برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، خانه ملت نمایندگان خود را شناخت. مؤلفههای تحلیلی بسیاری درباره مجلس آینده، ترکیب هیئترئیسه، بافتار سیاسی فراکسیونها و ساختار تخصصی و فنی کمیسیونهای آن وجود دارد که در جای خود تأمل در آنها حائز اهمیت بوده و میتواند به کارآمدی مجلس آینده و رفع پارهای از نگرانیهایی که آرام آرام در رسانهها و فضای مجازی در حال نضج و نشر است، کمک کند. جالب است که برخی از پایگاههای اینترنتی و رسانههای متعلق به جریان فکری و سیاسی موسوم به «اصلاحات» که هر چه از آنها در دوره زمامداری دولت و مجلسشان دیده شده، نگاه ابزاری به زنان و نمایش سیاسی درباره نیمی از جامعه بوده است، این روزها به بهانه راهیابی ۱۴ نماینده خانم به مجلس دوازدهم، آن را در مقایسه با دورههای گذشته نزولی خوانده و ابراز نگرانی کردهاند! (اصلاحات نیوز)
تحلیل نتایج دور دوم انتخابات تهران
در پاسخ به این نگاه، لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم: ۱ـ جالب است که تعداد زنان این دوره پس از مجلس دهم با ۱۷ نماینده زن و مجلس فعلی(یازدهم) با ۱۶ نماینده خانم، در مقایسه با ادوار دیگر بیشتر است. در مجلس ششم که اصلاحطلبان اکثریت داشتند، ۱۳ زن نماینده داشت. مابقی دورهها تعداد نمایندگان خانم زیر این اعداد (در دوره اول تا سوم مجلس ۴ زن، دوره چهارم ۹ زن، دوره پنجم ۱۴ زن، دوره ششم ۱۳ زن، دوره هفتم ۱۳ زن، دوره هشتم ۸ زن، دوره نهم ۹ زن، دوره دهم ۱۷ زن و دوره یازدهم ۱۶ زن) بوده است. پس ابراز نگرانی وجهی ندارد مگر اینکه نمایشی و سیاسی باشد! ۲ـ این جریان سیاسی، به ویژه در حوزه زنان به شکل کاملاً ابزاری برای رأیآوری و پر کردن سبد رأی خود نگاه میکند. کافی است در این باره به مواضع خانمهایی، همچون فرزانه ترکان، فاطمه دانشور و الهه کولایی درباره نگاه ابزاری به زنان در جبهه دوم خرداد و درخواست پول برای قرار گرفتن نامشان در لیست شورای شهر پنجم رجوع شود. ۳ـ سلوک سیاسی این طیف همواره این طور بوده است؛ زمانی که خودشان در دولت و مجلس قدرت را در دست داشتهاند و میتوانستند به انتخاب مدیر زن دست بزنند، از این موضوع اجتناب کردهاند؛ اما زمانی که رقیب سیاسیشان به ویژه نیروهای انقلابی بر مصدر کار قرار میگیرند، شروع به مرثیهسرایی برای بیتوجهی به زن میکنند! البته اقدامات جریان غربگرا علیه حقوق زنان به موارد مذکور خلاصه نمیشود و شرح آن از حوصله این مطلب خارج است. گفتنی است، مرحوم زهرا شجاعی، رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات، پیش از این با افشاگری درباره استفاده ابزاری اصلاحطلبان از زنان گفته بود: «اصلاحطلبان موقع انتخابات از زنان استفاده میکنند و بعد کاری برایشان نمیکنند.»
این گزارش بر پایه بررسیهای تحریریه اطلاع باما و مرور دادههای منتشرشده در رسانههای کشور تنظیم شده است.
Δ