به گزارش اطلاع با ما به نقل از رصد، طبق گزارش ستاد راهبری تحول دولت مردمی، سالانه ۷۲۱ میلیون بشکه نفت خام، انرژی در کشور قبل از رسیدن به مردم و در شبکهٔ تولید تا توزیع هدر میرود؛ این میزان هدررفت انرژی، معادل فروش نفت ایران در شرایط غیرتحریمی است.
طبق این گزارش، حدود ۱۵.۵ درصد از گاز تولیدی کشور معادل ۱۵۲ میلیون متر مکعب در روز، قبل از رسیدن به مصرفکننده خانگی، صنایع و نیروگاهها در شبکهٔ تولید، انتقال و توزیع هدر میرود.
دهقان: میدان گازی «آرش» مشترک است
با اجرای پروژههای ارتقای بهرهوری و بهینهسازی میتوان در گام نخست، بیش از یک سوم از کل انرژی هدررفته در کشور را صرفهجویی کرد.
به اعتقاد کارشناسان، رابطهٔ مالی غیرشفاف و تهاتری بین نهادهای مختلف دولتی از تولید تا توزیع انرژی و قیمت یارانهای انرژی در این شبکه تا قبل از مصرفکننده نهایی، دلیل اصلی این میزان هدررفت است.
این گزارش بر پایه بررسیهای تحریریه اطلاع باما و مرور دادههای منتشرشده در رسانههای کشور تنظیم شده است.
Δ