کد خبر : 79877
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 اسفند 1402 - 22:52

نتانیاهو زیر فشار است

نتانیاهو زیر فشار است
فشار این روزهای آمریکا بر نتانیاهو جدی است. همان قدر که فشار قطر و دولت های عرب خلیج فارس بر حماس برای پذيرش آتش بس جدی است.

به گزارش اطلاع با ما  یدالله کریمی پور: فشار این روزهای آمریکا بر نتانیاهو جدی است. همان قدر که فشار قطر و دولت های عرب خلیج فارس بر حماس برای پذيرش آتش بس جدی است. چنان که بایدن در پنسیلوانیا طی دورهمی با دو وزیرش بوتچیچ و آنتونی بلینکن، در برابر پرسش سناتور بنت در باره اوضاع کنونی خاورمیانه جمله ای به غایت شگفت گفت. شگفت از این منظر که نخستین بار است که چنین تهدیدی علنی می شود. بایدن گفت که به نتانیاهو به صراحت گفته است:دوران پیشین بین ما با توجه به وضع غزه تمام شد. وعده تلاش بایدن برای برقراری آتش بس در سخنرانی سالیانه اش تکرار شد، ولی به همین جا ختم نشد. او که از سرسختی و فاشیسم دیدگاهی بی بی در تداوم کشتار و تحریم غزه ای ها آگاه است، وعده تاسیس بندر موقت برای کمک به مردم غزه را اعلام کرد. همین امروز ۲۰ اسفند(۱۰ مارچ) نیز سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) اعلام کرد که یک کشتی حامل همه تجهیزات و ابزارهای لازم برای ایجاد کریدوری دریایی به منظور ارسال کمک های بشر دوستانه به غزه، راهی خاور مدیترانه شده است. ساخت این بندر تنها طی سه هفته به انحام خواهد رسید. همین دیشب نیز بایدن در برابر پرسش خبرنگار که خط قرمز شما برای بنیامین نتانیاهو چیست؟ آیا اصولا خط قرمزی دارید؟ مثلا آیا حمله به رفح یک خط قرمز است؟ پاسخ داد: “این یک خط قرمز است. البته دفاع از اسرائیل امری حیاتی است. بنابراین ارسال تسلیحات به اسرائیل قطع نخواهد شد…. ولی او (نتانیاهو) نباید در نتیجه تعقیب حماس ۳۰ هزار فلسطینی دیگر را بکشد”. هم‌چنین فشار بر نتانیاهو در داخل در قالب اعتراضات و نیز امتناع از شرکت در جنگ، رو به افزایش نهاده است.

 

نتانیاهو: اسرائیل در حال جنگ با محور ایران است

البته تصمیم بایدن و دمکرات ها به فشار علیه نتانیاهو مانند سندرز صادقانه و برگرفته از دیدگاه فردی و انسان دوستانه نیست، بلکه مأخوذ از استراتژی ملی واشنگتن است. آن استراتژی که مبتنی بر کاستن از تنش و منازعه در خاورمیانه و پشتیبانی از میانه روی دولت های منطقه است. برای واشنگتن روشن است که حذف نتانیاهو و تندروهای لیکود، دیباچه ای مناسب برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی و در نتیجه آغازی بر پایان تنش، مناقشه و درگیری های کهن ایدئولوژیک و مذهبی است. به هر روی، نتانیاهو و حماس با فشار امریکا، اروپا، دولت های عرب خلیج فارس، ترکیه و جامعه جهانی برای کاستن از تنش تحت فشارند. چنان که قطر اعلام کرده که در صورت تداوم مخالفت حماس با آتش بس، رهبرانش باید دوحه را ترک کنند. بی بی نیز به خوبی آگاه است، با کاهش تنش و ایجاد فضایی آرام تر در جنگ، دیگر جایی برای تداوم رهبری او و لیکود باقی نخواهد ماند. به گمانم جا افتادن آنش بس برای بی بی، آغازی بر پایان ۷۶ ساله خشونت و تندروی در خاورمیانه از منظر برخورد فلسطین-اسرائیل است. من بعید می دانم که تا ۲۰۲۶، دیگر جایی برای دولت های تندرو در خاورمیانه باقی مانده باشد.‌ این دولت ها خواه و ناخواه ناگزیر به ایجاد تغییرات بنیادین در استراتژی خود خواهند شد.

برچسب ها :اسرائیل ، نتانیاهو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.