کد خبر : 65610
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 - 23:45

سبک زندگی یا آسیب اجتماعی

سبک زندگی یا آسیب اجتماعی
زندگی مجردی تحمیلی ناشی از مهاجرت های موقت و یا دائمی در راستای مضیقه های تحصیلی و شغلی، با حذف آرامش که مفهوم اصلی و بنیادین خانه است، جوانان را درگیر احساس تنهایی، ترس، مشکلات روحی و نیازهای عاطفی و گاها روابط پنهان کرده است .

به گزارش اطلاع با ما، سبک زندگی یا آسیب اجتماعی، اکرم عشقی (دانش‌پژوه دکتری مدیریت برنامه ریزی): امروز در کلان شهرها شاهد گرایش و گسترش روزافزون به سمت خانه‌های تک نفره یا به اصطلاح خانه‌های مجردی هستیم . موج جریان های غربی در زمینه های فرهنگی و سبک زندگی در کنار معضلات و تحولات فرهنگی اخیر، و هم راستا با موانع اقتصادی ازدواج جوانان، آن‌ها را به نوعی زیست تک نفره سوق داده است.

زندگی مجردی تحمیلی ناشی از مهاجرت های موقت و یا دائمی در راستای مضیقه های تحصیلی و شغلی، با حذف آرامش که مفهوم اصلی و بنیادین خانه است، جوانان را درگیر احساس تنهایی، ترس، مشکلات روحی و نیازهای عاطفی و گاها روابط پنهان کرده است .

این پدیده جدید الورود غربی، همسو با افزایش معضلاتی مانند تجرد و اعتیاد باعث کمرنگ شدن الگو برداری بین نسلی و خدشه دار شدن عرف واجبی مانند تشکیل خانواده و تهی سازی نقش‌ها و مسئولیت‌های خانوادگی تعریف شده در فرهنگ بومی و قدیمی ایران میشود .

راهبرد های اخیر دولت برای کاهش مالیات خانه‌های کوچک و ترویج ساخت این خانه‌ها، عدم تناسب وجود شغل و جمعیت و نبود امکان بالقوه رشد در شهرهای کوچک، کمبود و شرایط سخت خوابگاه‌ها و افزایش آمار طلاق باعث روی‌آوری جوانان و حتی افراد متاهل به این شیوه زندگی شده است. زندگی که آسیب‌های بسیاری خواهد داشت که معلوم نیست استراتژی دولت چیست ؟

سامانه رصد و پایش مستمر سبک زندگی مردم راه‌اندازی می‌شود

1. گرایش به زندگی تک نفره: متن به گرایش روزافزون به خانه‌های تک نفره اشاره دارد و این را به موانع اقتصادی ازدواج و تأثیرات مهاجرت‌ها در زمینه تحصیل و شغل مرتبط می‌کند.

2. آثار منفی زندگی تک نفره: نویسنده بر آثار منفی زندگی تک نفره، از جمله احساس تنهایی، ترس، مشکلات روحی و نیازهای عاطفی بحرانی در جوانان تأکید می‌کند.

3. تأثیرات فرهنگی: تحلیل نشان می‌دهد که این گرایش جدید الورود به زندگی شهری، باعث کمرنگ شدن الگوهای فرهنگی سنتی مرتبط با تشکیل خانواده و نقش‌های فرهنگی ایران می‌شود.

4. راهبردهای دولت: نویسنده به برخی از راهبردهای دولت برای مقابله با این گرایش، مانند کاهش مالیات خانه‌های کوچک و ترویج ساخت آن‌ها، اشاره کرده است. همچنین، موانع ناشی از شرایط سخت خوابگاه‌ها و افزایش آمار طلاق نیز به عنوان عوامل ترویج این گرایش ذکر شده‌اند.

5. سوال نسبت به استراتژی دولت: متن با بیان اینکه استراتژی دولت برای مقابله با این پدیده مشخص نیست، یک سوال در این زمینه مطرح می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.