کد خبر : 80735
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 اسفند 1402 - 22:12

جنگ بعدی منطقه در لبنان خواهد بود؟

جنگ بعدی منطقه در لبنان خواهد بود؟
با شروع جنگ غزه، الگوی تبادل آتش میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، الگویی متعارف و رفت‌وبرگشتی بود: تبادل آتش محدود میان طرفین، آن هم برای اهداف غیرمسکونی؛ اما با تداوم جنگ و بالا گرفتن تنش‌ها در هر دو سمت، این الگو به سرعت تغییر کرد.

به گزارش اطلاع با ما  با شروع جنگ غزه، الگوی تبادل آتش میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، الگویی متعارف و رفت‌وبرگشتی بود: تبادل آتش محدود میان طرفین، آن هم برای اهداف غیرمسکونی؛ اما با تداوم جنگ و بالا گرفتن تنش‌ها در هر دو سمت، این الگو به سرعت تغییر کرد. نتیجه آن شد که ابتدائاً طرف اسرائیلی، هدف‌گیری مناطق مسکونیِ جنوب لبنان را در دستور کار قرار داد و حزب‌الله نیز با هدف‌گیری شهرک‌های صهیونیست، مقابله‌به‌مثل کرد. اما رخدادی که در روزهای اخیر، معادلۀ فی‌مابین را به شکلی محسوس تغییر داد، *حملات هوایی صهیونیست‌ها به بعلبک،* در عمق ۱۰۰ کیلومتری خاک لبنان بود.
بسیاری از محافل فکری خارجی معتقدند از منظر تل‌آویو، انتقام‌گیری از حزب‌الله، به‌مثابۀ انتقام‌گیریِ مستقیم از خودِ ایران است و همین مسئله، به تنهایی می‌تواند اهمیت حزب‌الله را برای کابینۀ جنگِ رژیم صهیونیستی نشان دهد. در ادامه، گزاره‌های مندرج در خروجیِ برخی از محافل مزبور، متناسب با تحولات اخیر لبنان مرور خواهد شد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در 25 فوریه سال جاری اعلام کرد اسرائیل صرف‌نظر از آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، به حملات خود به لبنان ادامه خواهد داد. به نظر می‌رسد در ماه‌های گذشته، حزب‌الله تلاش کرده است میان «حفظ اعتبار خود به‌عنوان یکی از بازیگران اصلیِ محور مقاومت» از یک سو و «اجتناب از تشدید تنش با اسرائیل» از سوی دیگر، نوعی توازن برقرار کند. برقراری این توازن به چند دلیل است:

شلیک ۶۰ موشک از جنوب لبنان به مناطق شمالی فلسطین اشغالی

حزب‌الله می‌داند هم‌پیمانانش (در محور مقاومت) تمایل چندانی به بروز درگیری همه‌جانبه ندارند؛
بروز چنین جنگی در نهایت موجب اذیت تهران شده و اساساً در خدمت منافع تهران نیست؛
در بُعد داخلی نیز حزب‌الله به‌خوبی می‌داند درگیرشدنش در یک جنگ همه‌جانبه، موجب سرافکندگی‌اش در صحنۀ داخلی لبنان خواهد شد؛ چرا که اغلب طیف‌های سیاسی لبنان ـ به‌ویژه با توجه به شرایط اقتصادی لبنان که کاملاً وابسته به کمک‌های غرب است ـ او را طرد خواهند کرد.

از آنجا که ارتش اسرائیل نمی‌تواند به مواضع فلسطینی در خاک لبنان ـ به دلیل ناشناخته بودن این مواضع ـ پاسخ دهد، مواضع شناخته‌شدۀ حزب‌الله را هدف می‌گیرد؛ اقدامی که در ماه‌های گذشته، منجر به کشته شدن تعداد قابل‌توجهی از نیروهای حزب‌الله شده است.

در مقابل نیز حزب‌الله، مواضع نظامی اسرائیل در نوار مرزیِ مشترک و همچنین خودروهای نظامی اسرائیل ـ از جمله تانک های مستحکم آن ـ را بمباران کرده و توانسته خودروهای مزبور را به طور کامل منهدم کرده، خدمۀ آن‌ها را به شدت مجروح کند. ضمن آنکه گزارش‌هایی مبنی بر کشتگان اسرائیلی منتشر شد که البته طرف اسرائیلی تعداد آن‌ها را اعلام نکرد.

اگرچه اظهارات مقامات اسرائیل نشان می‌دهد که تل‌آویو برای جنگ گسترده با حزب‌الله آماده می‌شود، اما می‌توان گفت هرگونه گسترش جدی جنگ به لبنان به معنای این است که *اسرائیل در دو جبهه می‌جنگد؛* و این یعنی مداخلۀ ایالات متحده برای کمک به اسرائیل. این همان شرایطی است که ایران را هم به ورطۀ جنگ نزدیک‌تر خواهد کرد؛ *شرایطی که البته تهران مایل است از آن اجتناب کند؛* چنانکه اسرائیل هم علی‌رغم لفاظی‌های تهدیدآمیزش سعی کرده از این سناریو دوری گزیند.

با تمام این اوصاف، اسرائیل در روزهای اخیر دامنۀ حملات خود را در لبنان گسترش داده، مواضع حزب‌الله را در بعلبک (در دره بقاع واقع در شرق لبنان) برای نخستین بار هدف قرار داد. این اقدام، در کنار *نبودِ یک میانجیِ جدی برای برقراری آتش‌بس میان حماس و اسرائیل،* احتمالاً موجب تشدید صحنۀ میدانی جنگ خواهد شد؛ به‌ویژه که حامیان اصلیِ دو طرف سعی دارند به هر نحو ممکن حمایت کامل خود از بازیگر مربوطه ـ یعنی اسرائیل یا حماس ـ را اثبات کرده و توانمندیشان برای گسترش جنگ را به رخ بکشند که در رأس این حامیان می‌توان به حزب‌الله ـ و در پشت سر آن، ایران ـ اشاره کرد.

لذا در جمع‌بندی بحث می‌توان گفت اگر با وقوع آتش‌بس فوری و یا توقف تهاجم زمینی به رفح، مشکل برطرف نشود، شاهد تداوم بازیِ تنش‌افزایی و مخربی خواهیم بود

برچسب ها :جنگ ، لبنان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.