کد خبر : 79489
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 اسفند 1402 - 21:01

کانون شوراهای اسلامی کار تهران:

با قیمت‌های بهمن ماه، نرخ سبد معیشت ۳۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است

با قیمت‌های بهمن ماه، نرخ سبد معیشت ۳۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است
رئیس کمیته مزد کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران گفت: از ابتدای بهمن‌ماه تا اواخرِ هفته‌ی پیش سه جلسه با حضورِ اعضای کانون و برخی از نمایندگانِ کارگری برگزار شد و در نهایت نرخ سبد معیشت برای تهران، با توجه به قیمتهای بهمن ماه و برای یک خانوار ۴ نفره با کالری ۳هزار، ۳۲ میلیون و ۸۵۰هزار تومان محاسبه شد.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از انتخاب، رئیس کمیته مزد کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران گفت: از ابتدای بهمن‌ماه تا اواخرِ هفته‌ی پیش سه جلسه با حضورِ اعضای کانون و برخی از نمایندگانِ کارگری برگزار شد و در نهایت نرخ سبد معیشت برای تهران، با توجه به قیمتهای بهمن ماه و برای یک خانوار ۴ نفره با کالری ۳هزار، ۳۲ میلیون و ۸۵۰هزار تومان محاسبه شد.

نرخ سبد معیشت چقدر است؟ این یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی است که به وقت تعیین دستمزدِ کارگران مطرح می‌شود. به روالِ سال‌‎های گذشته، مرجعِ تعیین نرخ سبد معیشت کمیته مزد است و این کمیته هرساله باید در جریانِ مذاکراتِ سه‌جانبه، نرخ این سبد را که کالاهای اساسیِ موردِ نیاز یک خانوار ۳.۳ نفری را در برگیرد، محاسبه کند. البته این انتقاد همواره به کمیته مزد مطرح بوده که نرخ رسمی سبد معیشت را حداقلی و با کنار گذاشتنِ برخی از مولفه‌های اساسی و ارقام غیرواقعی تعیین می‌کند. از این‌رو، از فعالان کارگری مستقل و وابسته به تشکل‌ها گرفته تا تشکل‌های کارگری رسمی و غیر رسمی هر کدام محاسباتِ مربوط به خود را در مورد نرخ سبد معیشت انجام می‌دهند.

طرح منطقه‌ای شدن سبد معیشت کارگران/پیشنهاد افزایش سقف معافیت مالیاتی دستمزد

در همین راستا، کمیته‌ی مزدِ کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، به تازگی نرخ سبد معیشت را با مبنا قرار دادنِ قیمتهای بهمن ماه محاسبه کرده است. مجید رحمتی (رئیس کمیته مزد کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) در گفتگو با «ایلنا»، در موردِ محاسباتِ اخیرِ کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران گفت: از ابتدای بهمن‌ماه تا اواخرِ هفته‌ی پیش سه جلسه با حضورِ اعضای کانون و برخی از نمایندگانِ کارگری برگزار شد و در نهایت نرخ سبد معیشت برای تهران، با توجه به قیمتهای بهمن ماه و برای یک خانوار ۴ نفره با کالری ۳هزار، ۳۲ میلیون و ۸۵۰هزار تومان محاسبه شد.

رحمتی گفت: کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، مستقل از کانون عالی شوراهای سراسر کشور، این نرخ را محاسبه کرده است. در سبدِ محاسبه شده ۱۲ قلم کالای اساسی، از آشامیدنی‌ها و خوراکی‌ها گرفته تا آموزش و تفریح و هزینه مسکن و… وجود دارد. با همین معیارها، نرخ سبد معیشت را در سطح کشور ۲۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان محاسبه کرده‌ایم.

برچسب ها :تهران ، سبد معیشت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.